Betaalbaar verzekerd. Ook na je 65ste.
Iedereen heeft recht op betaalbare gezondheidszorg. Ook jij. Hospitalia is een betaalbare hospitalisatieverzekering die je een uitstekende bescherming biedt.
Reken op terugbetalingen tot 25.000 euro per jaar. En dat voor, tijdens en na een ziekenhuisopname. Bovendien kan je instappen op elke leeftijd, zelfs als je 65 of ouder bent.
Al verzekerd?
Praktische vragen en antwoorden over je terugbetaling en ziekenhuisopname.
Wat verzekert Hospitalia?
Verblijf in een meerpersoonskamer
Bij een opname met overnachting wordt je verblijf in een kamer met meerdere personen zo goed als volledig terugbetaald.
Voor- en nazorg
Doktersconsultaties, geneesmiddelen, kinesietherapie... Soms heb je extra zorgen nodig voor en na een opname. Ook die krijg je terugbetaald.
De kosten van een opname
Met Hospitalia ben je tot 25.000 euro per jaar verzekerd voor de meeste kosten van een opname in het ziekenhuis.
Wat is het verschil tussen Hospitalia, Hospitalia Medium en Hospitalia Plus?
Hospitalia, Hospitalia Medium, of Hospitalia Plus? Van een hospitalisatieverzekering wil je natuurlijk dat die dekt wat voor jou belangrijk is. Met onze drie formules bieden we altijd een dekking aan op maat van jou en je gezin. Met een ideale prijs-kwaliteitsverhouding. Vergelijk welke formule het best bij je past.
Klant worden
Plan een adviesgesprek.
Liever nog even overleggen? Graag wat hulp bij je aansluiting? Wij doen niets liever dan jou wegwijs maken. Plan een gesprek via video of in een kantoor in je buurt.
Sluit makkelijk online aan.
Helemaal overtuigd? Aansluiten kan zonder veel gedoe. Vul je gegevens in en sluit meteen aan bij Helan ziekenfonds, Zorgkas, of extra verzekeringen Hospitalia en Dentalia Up.
Uitgebreide voor- en nazorg
Hospitalia is een basisverzekering, maar je krijgt toch een uitgebreide periode voor- en nazorg. Zonder extra kosten. Heb je voor en na een opname medische kosten, zoals raadplegingen bij de kinesist of specialist? Dan worden die tot 30 dagen voor en 90 dagen na je opname vergoed.
Praktische vragen en antwoorden
Hier vind je een overzicht van verstrekkingen die Hospitalia niet verzekert. Wil je graag meer informatie? Vraag vrijblijvend advies.
Hoeveel je exact voor een hospitalisatieverzekering betaalt, hangt af van de formule, je leeftijd, het aantal personen in je gezin en de opties die je bij de verzekering neemt. De hospitalisatieverzekeringen via Helan zijn toegankelijk voor iedereen, dankzij de verschillende formules op maat van je noden. Op deze pagina vind je meer informatie over de prijs van de Hospitalia-formules.
Elke verzekering heeft een wachttijd. Dat is de periode vanaf je aansluiting die je moet overbruggen voor je terugbetalingen kan krijgen. Bij Helan is de wachttijd beperkt tot 6 maanden. Een zwangerschap en bevalling is een uitzondering. Hier kan een wachttijd tot 9 maanden van toepassing zijn.
Maar nood breekt wet natuurlijk. Heb je dringende medische zorgen nodig na een ongeval? Dan schrappen we de wachttijd. En ook als je voor je aansluiting al een gelijkaardige polis had, vervalt de wachttijd.
Aansluiten bij een van onze verzekeringen kan inderdaad alleen als je klant bent bij Helan ziekenfonds. Klant worden doe je snel en eenvoudig online. Bij je aanvraag regel je dan meteen de aansluiting van je verzekering. En goed om te weten: had je ervoor al een gelijkaardige verzekering? Dan wordt je wachttijd geschrapt.
Elke hospitalisatieverzekering heeft een medische vragenlijst bij de aanvraag, ook de verzekeringen via Helan. Dat is een vragenlijst in het kader van je medische geschiedenis.
Voor bepaalde medische aandoeningen wordt na het invullen nog een medisch verslag opgevraagd. Dit verslag kan je verkrijgen bij je huisarts of behandelende arts, en bezorg je terug aan het ziekenfonds. Aan de hand hiervan wordt beslist of je voor deze bestaande medische aandoening een beperking toegewezen krijgt voor de verzekering. We raden je aan om deze lijst altijd naar waarheid in te vullen. Als blijkt dat de medische vragenlijst onjuistheden bevat of onvolledig is, zal een uitkering geweigerd worden.
Vroeg je een verzekering aan bij je overstap naar Helan van een ander ziekenfonds? Dan mogen we je dossier, en dus ook je verzekering, pas opnemen op de eerste dag van elk kwartaal. Dus op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Die termijnen zijn wettelijk bepaald. Deed je de aanvraag om klant te worden bijvoorbeeld op 6 februari? Dan heeft je vorige ziekenfonds de tijd tot 1 april om jouw dossier af te sluiten. Vanaf dan ben je aangesloten bij Helan en is ook je verzekering in orde.
Enkele ziekenhuizen in Brussel en Wallonië en ook UZGent, Imelda Bonheiden en A.S.Z. Aalst hanteren heel hoge ereloonsupplementen, tot 300% of meer. In die regio's ben je betrouwbaarst verzekerd met Hospitalia Plus:
- Ben je verzekerd bij Hospitalia Plus en verblijf je in een eenpersoonskamer in één van die ziekenhuizen, dan rekenen wij een franchise van 150 euro aan. Hospitalia Plus betaalt daarnaast wel de ereloonsupplementen tot 300% terug.
- In een meerpersoonskamer in deze ziekenhuizen rekenen we nooit een franchise aan.
- Voor een opname in een eenpersoonskamer in een ander ziekenhuis, buiten deze lijst, rekenen we nooit een franchise aan.
- Heb je een opname gepland in een van deze ziekenhuizen? Contacteer ons zodat we je kunnen adviseren voor een optimale terugbetaling.
Je kan het bewijs van aansluiting meteen downloaden via Mijn Helan.
- Selecteer de gezinsleden waarvoor je graag een attest wil downloaden. Enkel de gezinsleden die aangesloten zijn bij je hospitalisatieverzekering zijn aanvinkbaar.
- Klik op de knop downloaden en het bewijs van aansluiting wordt automatisch aangemaakt voor de gezinsleden die je aangeduid hebt.
Wat zijn de voorwaarden?
Benieuwd wat de verzekering Hospitalia precies inhoudt?
- Bekijk de algemene voorwaarden en infofiches voor elk van de verzekeringsproducten van VMOB MLOZ Insurance op onze overzichtspagina.
De meeste hospitalisatieverzekeringen hebben een leeftijdsbegrenzing tot 64 jaar. Hospitalia heeft dit niet en is beschikbaar voor iedereen. Je kan dus op elke leeftijd aansluiten, ook na je 64ste.
Ja. Hospitalia biedt bescherming aan je hele gezin. Als gezinsverzekering is het verplicht om iedereen in je gezin mee aan te sluiten, tenzij iemand al een gelijkaardige verzekering heeft.
Elke verzekering heeft een wachttijd. Dat is de periode vanaf het moment van je aansluiting die je moet overbruggen voor je effectief van terugbetalingen kan genieten. Voor Hospitalia is de wachttijd beperkt tot 6 maanden. Dus vanaf de 6de maand na je aansluiting ben je financieel beschermd als je in het ziekenhuis wordt opgenomen.
Je kan je verzekering op elk moment stopzetten met een opzegtermijn van minstens 1 maand. De termijn gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop je je verzekering hebt opgezegd. Een standaard opzegformulier vind je in Mijn Helan. Dit kan je aangetekend per post versturen naar: Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk. Je kan je brief ook afgeven in je Helan kantoor of opladen via ons contactformulier.
Denk goed na vooraleer je je verzekering wil stopzetten. Een ziekenhuisopname wordt steeds duurder, ook voor en na een opname lopen de kosten hoog op. Dankzij onze hospitalisatieverzekering kan je op beide oren slapen als je opgenomen wordt en vermijd je financiële zorgen na een (onverwachte) ziekenhuisopname. Maak een afspraak met een adviseur als je vragen hebt over je verzekering of de bijdragen.
Als je aansluit bij Hospitalia, vul je een medische vragenlijst in. Op basis daarvan kan de medische adviseur beslissen om je aansluiting te aanvaarden met een beperking of uitsluiting voor terugbetalingen in verband met de aandoening. Word je opgenomen om een andere reden dan de aandoening vermeld in de medische vragenlijst, dan worden de kosten wel (volledig) terugbetaald.
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.