De wachttijd bij een hospitalisatieverzekering
Overweeg je om een hospitalisatieverzekering af te sluiten of wil je van een ander ziekenfonds overstappen naar Helan? Dan geldt er in veel gevallen een wachttijd bij je hospitalisatieverzekering. Lees hieronder alles wat je moet weten over de hospitalisatieverzekeringen via Helan en hun wachttijd.
Wat is de wachttijd?
Wil jij een hospitalisatieverzekering afsluiten? Hou er dan rekening mee dat er in de meeste gevallen een wachttijd van zes maanden geldt.
Een hospitalisatieverzekering verzekert een risico waarvan je hoopt dat het niet voorvalt. Om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van deze dekking, hanteren de meeste hospitalisatieverzekeringen een wachttijd. Dankzij deze wachttijd is het mogelijk om de prijs laag te houden. Zo blijven de hospitalisatieverzekeringen voor iedereen toegankelijk.
Wanneer gaat de wachttijd in?
De wachttijd gaat in op de eerste van de maand, volgend op de maand waarin jij je nieuwe hospitalisatieverzekering aanvroeg. Vraag je op 17 april een hospitalisatieverzekering aan? Dan gaan de wachttijd en de hospitalisatieverzekering op 1 mei in (onder voorbehoud dat je op 1 mei eveneens aangesloten bent bij Helan). Gedurende de wachttijd betaal je wel premies, maar krijg je nog geen terugbetaling als er een opname zou plaatsvinden.
Wanneer heb je een hospitalisatieverzekering nodig?
Ontdek het in ons gratis e-book.
Een hospitalisatieverzekering zonder wachttijd?
Er is meestal een wachttijd wanneer je aansluit bij een hospitalisatieverzekering. In sommige situaties kan die vervallen en kan je aansluiten bij een hospitalisatieverzekering zonder wachttijd:
- Bij een overname van een gelijkaardige polis met een zelfde dekking.
- De wachttijd vervalt ook wanneer je een ongeval hebt. Een ongeval gebeurt immers plotseling en wordt veroorzaakt door een externe factor.
De wachttijd bij zwangerschap
Ben je zwanger en wil je graag een hospitalisatieverzekering afsluiten? In dat geval geldt er een wachttijd van negen maanden.
Vanaf de zevende maand ontvang je wel al een terugbetaling bij verblijf in een tweepersoonskamer. Wil je weten of deze beperkte terugbetaling op jou van toepassing is? Contacteer ons voor meer informatie.
Wat als je van een privéverzekeraar of ander ziekenfonds komt?
- Heb je al een hospitalisatieverzekering bij een andere ziekenfonds of een privéverzekeraar, maar wil je overstappen naar Helan Ziekenfonds? In dat geval vervalt de wachttijd voor onze hospitalisatieverzekeringen als beide verzekeringen een gelijkaardige dekking hebben.
- Is de dekking van je oude en nieuwe hospitalisatieverzekering niet hetzelfde? Dan ontvang je, in geval van een opname, gedurende de wachttijd wel al terugbetalingen voor de zaken die ook door je oude hospitalisatieverzekering gedekt werden. Zodra de wachttijd voorbij is, ontvang je ook terugbetalingen voor de zaken die nieuw zijn in je hospitalisatieverzekering.
Heb je een hospitalisatieverzekering via je werkgever?
Ben je via je werkgever aangesloten bij een collectieve hospitalisatieverzekering? Dat is een mooi voordeel, maar wat doe je als je contract (onverwacht) stopt of als je met pensioen gaat?
Ben je jonger dan 65 jaar? Dan is de verzekering Hospitalia Continuïteit interessant voor jou. Dit is een wachtverzekering. Als je hospitalisatieverzekering via je werk stopt, kan je zonder wachttijd, zonder medische vragenlijst en zonder een verhoogde leeftijdsgebonden premie overstappen naar Hospitalia, Hospitalia Medium of Hospitalia Plus. Je kan Hospitalia Continuïteit ook afsluiten als je nog niet eerder een verzekering bij Helan Ziekenfonds had.
Lees meer over hospitalisatieverzekering
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.