Medische vragenlijst bij een hospitalisatieverzekering

Sluit je aan bij één van onze hospitalisatieverzekeringen? Dan vragen wij jou om een medische vragenlijst in te vullen. Lees hier wat dit betekent.

Wat is een medische vragenlijst?

Een medische vragenlijst wordt door elke verzekeraar (ziekenfonds of privé) opgevraagd wanneer je een hospitalisatieverzekering wil afsluiten. In deze vragenlijst worden vragen gesteld over je medische situatie en medische voorgeschiedenis. Op die manier kan de verzekeraar op voorhand bestaande aandoeningen vaststellen.

In een medische vragenlijst mag enkel gepeild worden naar je gezondheidstoestand. Er mogen geen vragen gesteld worden over genetische gegevens. Een verzekeraar mag dus nooit informeren naar ziektes die in jouw familie voorkomen. 

Welke beperking kan worden opgelegd?

Jouw medische vragenlijst wordt voorgelegd aan de adviserende artsen van de Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. 

Vulde je ergens 'ja' in? Dan krijg je een brief toegestuurd. Hierin wordt gevraagd om een medisch verslag op te sturen naar het ziekenfonds. Je vraagt zo'n verslag eenvoudig aan bij je huisarts of behandelende arts. Op basis van dit verslag maakt de Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen een beslissing over jouw aansluiting. 

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit uitsluiten op basis van een aandoening, ook zal je maandelijkse premie hierdoor niet hoger zijn.  Het enige wat kan toegekend worden is een beperking. Dit houdt in dat je voor jouw medische aandoening maar een beperkte terugbetaling krijgt in een eenpersoonskamer

Verblijf je in een tweepersoonskamer, dan wordt er geen rekening gehouden met die beperking en ontvang je een normale terugbetaling (volgens de voorwaarden van je verzekering).  

Wat als de medische vragenlijst onjuist werd ingevuld?

We raden aan om de medische vragenlijst naar waarheid in te vullen. Als blijkt dat de vragenlijst onjuistheden bevat of onvolledig is, zal een uitkering geweigerd worden.

Wanneer gaat mijn hospitalisatieverzekering in?

Is de medische vragenlijst ingevuld en je aanvraag ingediend? Dan gaat je hospitalisatieverzekering in op de eerste van de volgende maand (op voorwaarde dat je bent aangesloten bij het ziekenfonds). Er geldt wel een wachttijd van zes maanden. Lees meer over de wachttijd.

Hospitalisatieverzekeringen Hospitalia

Helemaal gerust met Hospitalia

Lig niet wakker van hoge ziekenhuisfacturen. De hospitalisatieverzekeringen via Helan zorgen dat je goed beschermd bent. Kies de verzekering die best bij je past uit de 3 Hospitalia-formules.

Ontdek onze hospitalisatieverzekeringen

Nood aan advies of begeleiding?

Wil je graag aansluiten bij een hospitalisatieverzekering via Helan? Je kan onze klantenadviseurs contacteren via verschillende kanalen. Samen bekijken we jouw vraag of situatie.

Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.