Voor- en nazorgen bij een hospitalisatieverzekering

Vaak gaan er aan een ziekenhuisopname heel wat medische kosten vooraf. Ook bij de revalidatie achteraf kunnen de kosten oplopen. Gelukkig worden deze kosten mogelijks gedekt door je hospitalisatieverzekering. Ontdek hieronder wat voor- en nazorgen zijn en wanneer deze vergoed worden door je hospitalisatieverzekering.

Wat zijn voor- en nazorgen?

Soms heb je extra zorgen nodig voor en na een ziekenhuisopname. Medische kosten verbonden aan je ziekenhuisopname worden voor een bepaalde periode terugbetaald.

Voor- en nazorgen omvatten:

  • De meeste remgelden voor consultaties
  • Supplementen tot 100% van het officiële tarief voor consultaties
  • Geneesmiddelen die gedekt worden door de wettelijke ziekteverzekering
  • Kinesitherapie na de opname: 20 sessies binnen de 90 dagen bij Hospitalia, en 45 sessies binnen de 180 dagen bij Hospitalia Medium en Hospitalia Plus

Wat valt hier niet onder?

  • De huur of aankoop van medisch materiaal
  • Kosten en zorgen zonder tussenkomst van de wettelijke ziekteverzekering

Welke periode voor- en nazorgen is inbegrepen in mijn verzekering?

Hospitalia

30 dagen voorzorgen en 90 dagen nazorgen zijn inbegrepen in je verzekering Hospitalia.

Icon

Hospitalia Medium

60 dagen voorzorgen en 180 dagen nazorgen zijn inbegrepen in je verzekering Hospitalia Medium.

Icon

Hospitalia Plus

60 dagen voorzorgen en 180 dagen nazorgen zijn inbegrepen in je verzekering Hospitalia Plus.

Icon

Hoe vraag ik een terugbetaling aan?

Verstrekkingen van voor en na de opname kunnen enkel terugbetaald worden nadat je de ziekenhuisfactuur aan ons bezorgd hebt én zelf betaald hebt. De terugbetaling kan geweigerd worden als de kosten niet gedekt worden door je hospitalisatieverzekering. Lees op deze pagina hoe je een terugbetaling kan aanvragen.

Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.