Terugbetaling geweigerd omdat er info ontbreekt
Werd een terugbetaling geweigerd omdat er gegevens ontbreken op het terugbetalingsformulier? Op deze pagina hebben we de meest voorkomende gevallen gebundeld. Je leest er wat je precies moet doen om je aanvraag te vervolledigen. Ontbrekende documenten kan je ons digitaal terugbezorgen.
Info op terugbetalingsformulier ontbreekt
België heeft met diverse landen verschillende afspraken over de manier waarop de terugbetaling van medische kosten gedekt is.
Om de terugbetaling van jouw medische zorgen in het buitenland te kunnen regelen, moeten wij weten in welk land jij die dringende medische zorgen ontving. Vermeld dit duidelijk op het terugbetalingsformulier.
Om de terugbetaling te kunnen berekenen, moeten wij het juiste betaalde bedrag kennen. Maar soms kunnen we dit niet duidelijk afleiden uit de facturen die je ons bezorgde:
- de bedragen werden dubbel geteld op de verschillende documenten
- de bedragen zijn niet leesbaar
- de aangerekende bedragen komen niet overeen met de bedragen die jij betaald hebt
- ...
Daarom vragen we jou om het correct betaalde bedrag te vermelden op het terugbetalingsformulier.
De wetgeving die moet toegepast worden op jouw dossier hangt af van de soort zorgen die jou werden verleend.
Ging je naar het buitenland met als (hoofd)doel om daar deze medische zorgen te krijgen? Bijvoorbeeld omdat je de arts daar prefereert? Dan zijn dit geplande zorgen. Was je in het buitenland met een andere reden (vakantie, werk, ...) en waren de medische kosten noodzakelijk om je verblijf te kunnen verderzetten? Dan zijn dit dringende zorgen.
Aangezien geplande zorgen volgens andere regels terugbetaald worden dan dringende zorgen, moet je op het terugbetalingsformulier vermelden om welke soort zorgen het gaat.
Voor de terugbetaling van sommige zorgen moeten we de juiste datum weten waarop de zorgen werden verstrekt. Bepaalde verstrekkingen kunnen maar een beperkt aantal keer verleend worden per dag, of kunnen maar na een bepaalde periode opnieuw terugbetaald worden.
Vraag daarom aan jouw zorgverstrekker om de precieze data van je zorgen mee te delen op het terugbetalingsformulier. Indien je bv. 5 sessies kinesitherapie kreeg, laat je kinesist dan de 5 verschillende data vermelden.
De periode waarin je recht hebt op de terugbetaling van medische zorgen is beperkt per verblijf. Bovendien verschilt deze periode per land. Voor Algerije is dat bijvoorbeeld 45 dagen vanaf de eerste verblijfdag, voor Bosnië-Herzegovina is dat 3 maanden.
Daarom moet je ons laten weten vanaf welke datum tot welke datum je verbleef in het land waar je de medische zorgen ontving. Vermeld dit op het terugbetalingsformulier.
Om de terugbetaling van de medische zorgen te kunnen uitvoeren, moeten we weten voor wie welke zorgen werden verleend.
Daarom vragen we jou om op het terugbetalingsformulier - per factuur, of per behandeling op een factuur - duidelijk te vermelden voor wie de zorgen precies van toepassing zijn, zodat we een dossier per persoon kunnen opstellen.
Goed om te weten
Heb je een bericht gekregen dat er documenten ontbreken of er informatie ontbreekt? Ontbrekende documenten kun je ons digitaal terugbezorgen.