Terugbetaling medische kosten buitenland
Ontving je medische zorgen in het buitenland en wil je de terugbetaling ervan aanvragen? Hieronder leggen we je stap voor stap uit hoe je dit doet.
Hoe vraag je de terugbetaling aan?
Bij je terugkeer in België vraag je de terugbetaling aan als volgt:
Download het terugbetalingsformulier voor dringende zorgen in het buitenland, voor geplande zorgen in het buitenland of voor bijkomende kosten in het buitenland. Neem voor jezelf een kopie van alle stukken, zoals doktersrekeningen, uitgaven medicatie.
Verzamel alle originele, betaalde facturen, en andere medische documenten en verslagen. Plak een witte kleefzegel van de patiënt op de documenten.
- Bezorg ons je originele, betaalde facturen enkel per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer ze in een Helan-brievenbus in je buurt.
- De terugbetalingsaanvraag en eventuele andere documenten kan je ons digitaal via dit webformulier bezorgen.
- Breng een witte kleefzegel aan op de documenten die je niet digitaal indient, zodat we ze meteen kunnen identificeren.
Via de Mijn Helan app (mobiel) of op Mijn Helan (desktop) vind je een handig overzicht van al je terugbetalingen. Je kan ook een pdf aanvragen met een terugbetalingsoverzicht voor jezelf en voor je personen ten laste: per verzekering, per verstrekker, per datum van verstrekking en per datum van uitbetaling.
Welke zorgen zijn verzekerd?
Enkel na akkoord van de bijstandscentrale Mediphone Assist:
- ziekenhuisopname: voor de opname van minstens 1 nacht, voor de eerste 15 dagen of langer indien medisch noodzakelijk
- zuurstoftherapie, dialyse, chemo en radiotherapie (enkel als je Mediphone Assist hiervan een maand voor je vertrek op de hoogte brengt)
- repatriëring
- kosten voor het vervoer van de patiënt (bv. van de plaats van een ongeval naar een buitenlands ziekenhuis): voor de opname van minstens 1 nacht of bij ambulante zorgen direct na een wintersportongeval
- ambulante medische kosten door een wintersportongeval
- andere dringende ambulante kosten dan wintersportongeval
- verplaatsingskosten in het buitenland van de patiënt bij dialyse, zuurstof- of chemotherapie: maximum 100 euro per maand (enkel na akkoord van de bijstandscentrale Mediphone Assist)
- reiskosten van België naar het buitenland van een naaste: maximum 500 euro (enkel na akkoord van de bijstandscentrale Mediphone Assist)
- verblijfskosten van een naaste: maximum 100 euro per dag gedurende maximum 10 dagen (enkel na akkoord van de bijstandscentrale Mediphone Assist)
- het eerste telefonisch contact met de alarmcentrale: maximaal 15 euro
- geneesmiddelen voorgeschreven door een buitenlandse arts en aangekocht in het buitenland
- geneesmiddelen voorgeschreven door een Belgische arts en aangekocht in het buitenland: enkel voor medicatie die ook in België terugbetaalbaar is én in geval van hoogdringendheid
- Medische kosten door sport- of vrijetijdsactiviteiten die een verhoogd risico inhouden.
- Andere: raadpleeg de statuten.
Goed om te weten
Breng Helan meteen op de hoogte indien je, eens terug in België, het werk niet kan hervatten. Zo brengen we je arbeidsongeschiktheid tijdig in orde en heb je recht op een uitkering.
Welke landen zijn gedekt?
Het gaat enkel om dringende en noodzakelijke medische kosten tijdens een verblijf in:
- Alle landen van de EER: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, IJsland, Italië, Hongarije, Kroatië, Letland, Liechtenstein , Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Zweden.
- Albanië, Algerije, Andorra, Bosnië-Herzegovina, Egypte, Faeröer-eilanden, Gibraltar, Hebriden, Israël, Jordanië, Kanaaleilanden (Alderney, Guernsey, Herm, Jersey, Sark), Kosovo, Libanon, Libië, Noord-Macedonië, eiland Man, Marokko, Monaco, Montenegro, Orkney-eilanden, Palestina, San Marino, Scilly-eilanden, Servië, Shetlandeilanden, Syrië, Turkije, Tunesië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, eiland Wight, Zwitserland.
Wacht je op een terugbetaling?
Activeer de melding via sms of e-mail via Mijn Helan.
Wat als een terugbetaling geweigerd wordt?
Werd een terugbetaling geweigerd omdat er gegevens ontbreken of niet correct zijn op je aanvraag? In dat geval sturen we jou een brief om extra informatie op te vragen over jouw medische kosten in het buitenland. Hieronder lees je wat je precies moet doen om je aanvraag te vervolledigen.