Terugbetalingsaanvraag
Zit je met een specifieke vraag over de terugbetalingsaanvraag van je ziekenhuiskosten? Hieronder vind je alvast onze antwoorden op de meest gestelde vragen.
Praktische vragen en antwoorden
Download het Hospitalia-terugbetalingsformulier en druk het af. Je moet namelijk het papieren formulier invullen en ondertekenen voordat je het ons terugbezorgt.
Heb je hulp nodig om het Hospitalia-terugbetalingsformulier in te vullen? Dit zijn de verschillende stappen die je moet doorlopen.
- Vul naam, voornaam en klantennummer van de persoon die gehospitaliseerd werd of die de waarborg zware ziekten heeft.
- Geef de reden van de ziekenhuisopname op.
- Verklaar op eer of de opname al dan niet onder de uitsluitingsvoorwaarden valt en/of de opname een esthetisch doel heeft: kruis de reden van de ziekenhuisopname aan.
- Indien de opname een gevolg is van een ongeval, kruis je het type ongeval aan en duid je aan of dit ongeval veroorzaakt werd door een derde.
- Geef de naam op van de verzekeraar indien je gedekt bent door een andere hospitalisatieverzekering.
- Heb je medische kosten in het kader van voor- en nazorg waarvoor je een terugbetaling krijgt via de wettelijke ziekteverzekering? Noteer de gegevens in de kader op de keerzijde van het formulier.
- Onderteken het terugbetalingsformulier. Zonder handtekening kan er niet worden terugbetaald!
Bij elke nieuwe terugbetalingsaanvraag moet je een nieuw Hospitalia-terugbetalingsformulier toevoegen, ook voor kosten van voor- en nazorg.
Zorg altijd dat je het formulier invult én ondertekent. Zo kunnen wij je aanvraag snel verwerken.
Hospitalisatieverzekering
Hospitalisatieverzekering
Ziekenhuisfacturen en andere betaalbewijzen voor verstrekte zorgen blijven 3 jaar geldig. Bezorg ze aan je ziekenfonds binnen de drie jaar, te rekenen vanaf de dag na het verlaten van het ziekenhuis. Nadien zijn ze verjaard en kunnen ze niet meer terugbetaald worden door je hospitalisatieverzekering. Opgelet, als de opnamefactuur verjaard is, dan is ook alle nazorg verjaard.
Wettelijke ziekteverzekering
Getuigschriften voor verstrekte zorgen blijven 2 jaar geldig. Bezorg ze aan je ziekenfonds binnen de twee jaar na het einde van de maand waarin de zorg werd verleend. Nadien zijn ze verjaard en kunnen ze niet meer terugbetaald worden door de wettelijke ziekteverzekering.
Een e-attest is een digitaal bewijs van je dokterskosten. Dat mag je ons digitaal bezorgen via Mijn Helan. We hebben geen origineel exemplaar nodig.
Een getuigschrift van verstrekte hulp (papieren doktersbriefje) mag je ons niet digitaal bezorgen. Dit moet je ons nog steeds op de klassieke manier bezorgen, omdat je hiervoor ook een terugbetaling van de wettelijke ziekteverzekering ontvangt. Stuur het originele getuigschrift dus per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
Voor de terugbetaling van dokterskosten via je hospitalisatieverzekering moet je de data en naam van de verstrekker(s) op de achterzijde van het Hospitalia-terugbetalingsformulier noteren.
Bezorg je ons je terugbetalingsaanvraag digitaal, hou dan de originele facturen en betaalbewijzen bij. Die kunnen later als referentie dienen indien nodig.
Opgelet! Getuigschriften van verstrekte hulp (papieren doktersbriefjes) mag je ons nooit digitaal bezorgen. Je moet het originele getuigschrift per post opsturen naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk, samen met een ingevuld en ondertekend Hospitalia-terugbetalingsformulier.
Wil je de terugbetaling van je dokterskosten aanvragen via je hospitalisatieverzekering en heb je ons de opnamefactuur van het ziekenhuis al bezorgd?
Download opnieuw een Hospitalia-terugbetalingsformulier, vul het in, vermeld de datum van de verstrekking op de achterzijde ervan en onderteken. Bezorg ons het ingevulde en ondertekende terugbetalingsformulier, samen met je originele doktersbriefjes.
Stuur alles op per post (niet digitaal!) naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
Wil je de terugbetaling van je dokterskosten aanvragen via je hospitalisatieverzekering en heb je de opnamefactuur van het ziekenhuis nog niet ontvangen? Houd er rekening mee dat we je Hospitalia-terugbetalingsaanvraag pas kunnen verwerken op het moment dat we je opnamefactuur ontvangen hebben.
- Vermeld alvast de datum van de verstrekking op de achterzijde van het Hospitalia-terugbetalingsformulier.
- Vraag ondertussen de terugbetaling van je dokterskosten via de wettelijke ziekteverzekering al aan. Stuur het originele doktersbriefje hiervoor per post (niet digitaal!) op naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
- Eens je de factuur van het ziekenhuis hebt, vul je het Hospitalia-terugbetalingsformulier verder in en onderteken je het.
- Bezorg ons de ziekenhuisfactuur en je ingevulde terugbetalingsformulier digitaal via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop), of per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
Goed om te weten
Wacht je op een terugbetaling? Abonneer je op de betaalmelding in Mijn Helan. Je krijgt meteen een melding via sms of e-mail zodra een terugbetaling wordt gestort.
Helemaal gerust met Hospitalia
Lig niet wakker van hoge ziekenhuisfacturen. Onze hospitalisatieverzekeringen zorgen dat je goed beschermd bent. Kies de verzekering die bij je past uit onze 3 formules.