Medisch akkoord voor pijnstillers of analgetica
In bepaalde gevallen voorziet de wettelijke ziekteverzekering terugbetalingen van sommige pijnstillers en analgetica. Je vraagt hiervoor een medisch akkoord aan bij de adviserende arts van je ziekenfonds.
Op deze pagina
De voorwaarden voor een medisch akkoord
De terugbetaling van deze pijnstillers en analgetica is voorbehouden voor chronische pijnpatiënten. Chronische pijn is:
- Pijn die na een optimale curatieve behandeling (met genezing als doel) minstens 3 maanden blijft aanhouden.
- Pijn die aanhoudt na de curatieve behandeling van een ziektebeeld van kwaadaardige chronische pijn.
Voorbeelden van chronische pijnen zijn kankerpijn, chronische artritis/artrosepijn, neurogene of neuropatische pijn van centrale of perifere oorsprong (zoals M.S.), perifere vasculaire pijn, post-chirurgische pijn (inclusief fantoompijn) en fibromyalgie.
Volg de status van je medische akkoord op in Mijn Helan.
Hoe verloopt de aanvraag?
Je behandelende arts vult een kennisgeving van chronische pijn in voor de adviserende arts van je ziekenfonds.
Bezorg de originele aanvraag aan de adviserende arts van het ziekenfonds:
- Via het Helan-kantoor in je buurt.
- Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt.
- Of stuur het op per post: Helan ziekenfonds, Medische dienst - Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
We verwerken je aanvraag (administratieve controle) en sturen ze door naar de adviserende arts (medische controle). Dit kan tot 3 weken duren. Via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (pc) zie je op elk moment de actuele status van je medische akkoord.
De adviserende arts van het ziekenfonds onderzoekt je aanvraag. Staat hij of zij de terugbetaling toe, dan krijg je een ‘machtiging’. Wordt je aanvraag geweigerd, dan brengen we je ook hiervan op de hoogte.
De terugbetaling
Met het medische akkoord krijg je bij de apotheker 20% van de prijs van bepaalde pijnstillers terugbetaald. Het resterende remgeld komt in aanmerking voor de maximumfactuur.