Medisch akkoord parenterale voeding
De wettelijke ziekteverzekering voorziet een terugbetaling van parenterale voeding voor gebruik thuis. Dat is energetische voeding die rechtstreeks wordt toegediend via de aders. De adviserende arts van het ziekenfonds moet je hiervoor een medisch akkoord geven.
Op deze pagina
Voorwaarden
- Het gaat om parenterale voeding voor thuisgebruik.
- De parenterale voeding is voorgeschreven door een arts.
- De parenterale voeding wordt afgeleverd door de apotheker.
Volg de status van je medische akkoord op in Mijn Helan.
Hoe verloopt de aanvraag?
Je behandelende arts-specialist vult het aanvraagformulier voor je medische akkoord in.
Bezorg de originele aanvraag aan de adviserende arts van het ziekenfonds:
- Via het Helan-kantoor in je buurt.
- Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt.
- Of stuur het op per post: Helan ziekenfonds, Medische dienst - Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
We verwerken je aanvraag (administratieve controle) en sturen ze door naar de adviserende arts (medische controle). Dit kan tot 3 weken duren. Via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn helan (desktop) zie je op elk moment de actuele status van je medische akkoord.
De adviserende arts van het ziekenfonds onderzoekt je aanvraag. Staat hij of zij de terugbetaling toe, dan krijg je een ‘machtiging’. Wordt je aanvraag geweigerd, dan brengen we je ook hiervan op de hoogte.
De terugbetaling
Heb je een medisch akkoord gekregen? Dan hoef je verder niets te ondernemen om je terugbetaling aan te vragen. Het ziekenhuis regelt alles rechtstreeks met je ziekenfonds, via de derdebetalersregeling.
Het gaat om een forfaitaire terugbetaling. De pomp en de staander voor de toediening van de parenterale voeding vallen hier buiten.