Betalen via overschrijving
Bij Helan is het mogelijk om je factuur te betalen via overschrijving. Gebruik steeds de gestructureerde mededeling, zodat je kan blijven genieten van al onze voordelen en diensten.
Wanneer ontvang je de factuur?
Als je ervoor kiest om te betalen via overschrijving, ontvang je jaarlijks een factuur voor de ziekenfondsbijdrage en voor de Vlaamse sociale bescherming.
De factuur voor je hospitalisatieverzekering en tandverzekering ontvang je per 3 maanden.
Betaal met de gestructureerde mededeling
Gebruik altijd de gestructureerde mededeling als je een factuur van je ziekenfonds betaalt. Je betaling wordt via de gestructureerde mededeling snel en automatisch aan je dossier gekoppeld. Zo vermijd je misverstanden en onterechte betalingsherinneringen.
- De gestructureerde mededeling bestaat uit 12 cijfers. Je vindt ze onderaan op het overschrijvingsformulier van de factuur.
- Je herkent ze aan de zone ... /.... /.... . Je kunt in deze zone geen tekst of tekens toevoegen.
- De mededeling is anders op elke factuur. Sla ze nooit op in je thuisbankiersysteem. Zo vermijd je misverstanden.
Staat er een QR-code op jouw factuur? Hiermee kan je op een snelle en eenvoudige manier je factuur betalen. Scan de code of klik op de link en kies de gewenste betaalmethode. De betaling verloopt via de beveiligde omgeving van Doccle Quickpay.
Weten of je bijdragen betaald zijn voor al je verzekeringen?
Meld je aan op Mijn Helan en open de rubriek Mijn ziekenfonds. Bij Betaalinfo zie je meteen wanneer je je laatste bijdrage hebt betaald.
Goed om te weten
Maak het jezelf gemakkelijk en kies voor een domiciliëring. Dankzij de domiciliëring gebeurt de betaling automatisch. Zo vermijd je herinneringen en kosten voor laattijdig betalen.
Praktische vragen en antwoorden
Als de gestructureerde mededeling ontbreekt, of als je een verkeerde mededeling hebt vermeld op je overschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons via ons contactformulier: vermeld alle details van jouw betaling en voeg een betaalbewijs toe. Alleen op deze manier komt je betaling op een vlotte manier terecht in jouw dossier.
Te veel betaalde bijdragen worden automatisch gebruikt om de toekomstige openstaande bijdragen in dezelfde verzekering op te vullen. De bijdragen worden in mindering gebracht van je volgende factuur.
Als de bijdragen voor het volledige jaar betaald zijn, dan storten we de resterende som terug op je rekening binnen een termijn van 10 werkdagen.
Helan ziekenfonds staat geen afbetalingsplannen toe. Wij vragen dan ook om het volledige bedrag te betalen voor het verstrijken van de vervaldatum.
Wil je de betaling van je bijdragen liever opsplitsen in (kleinere) maandelijkse betalingen? Dan raden we je een domiciliëring aan.
Binnen de SEPA-zone gebruik je de gestructureerde mededeling die wij aan jouw factuur hebben toegevoegd.
Buiten de SEPA-zone raden wij je aan om de vrije mededeling te gebruiken, waarin je je klantnummer en de gestructureerde mededeling vermeldt.
Om Zoomit te activeren, moet je even aanloggen op Mijn Helan via de rubriek Mijn profiel. Bij e-facturatie kan je je persoonlijke voorkeuren voor Zoomit aanpassen.
Wil je na het ontvangen van je factuur je periodiciteit aanpassen naar jaarlijks, per semester of kwartaal dan kan je dit eenvoudig wijzigen via Mijn Helan.