EZVK, de Europese ziekteverzekeringskaart
Tijdens een doktersbezoek op reis aantonen dat je in orde bent met de Belgische wettelijke ziekteverzekering? Met de Europese ziekteverzekeringskaart heb je recht op een terugbetaling van onverwachte medische zorgen.
Wat zijn de voorwaarden?
De Europese ziekteverzekeringskaart geldt als bewijs om een terugbetaling te krijgen voor medische zorgen in het buitenland. Zo hoef je enkel nog de remgelden (en eventuele supplementen) zelf te betalen.
- De EZVK houdt enkel rekening met wettelijke kosten, niet met remgelden of supplementen.
- Enkel voor dringende of onverwachte medische kosten kan een EZVK dienst doen. Gaat het om geplande zorgen? Laat dit weten aan je ziekenfonds voor je vertrek.
- De zorgen worden toegediend tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland (een reis bijvoorbeeld).
- De kaart is persoonsgebonden, vraag dus een EZVK aan voor elk gezinslid.
- De Europese ziekteverzekeringskaart wordt niet aanvaard door privéziekenhuizen of -zorgverstrekkers.
Deutschsprachige Informationen über die EKVK finden Sie hier. (Duitstalige informatie over de EZVK kan je hier terugvinden.)
Zo vraag je een EZVK aan
Een Europese ziekteverzekeringskaart is niet verplicht, maar wel handig als je medische zorgen nodig hebt in het buitenland. Je kan de kaart op verschillende manieren aanvragen:
Via je smartphone
- Met de Mijn Helan-app heb je altijd een digitale versie van de Europese ziekteverzekeringskaart op zak.
- Meld je aan en klik op 'reisdocumenten aanvragen'.
- Druk op de knop 'Klik HIER voor jouw digitale kaart' en zie je EZVK meteen digitaal in de app.
- Zodra je kaart geactiveerd is in je account, is deze tijdens de hele geldigheidsduur beschikbaar in de app. Open de Mijn Helan-app en tik op het pictogram 'Kaarten' rechtsonder op het scherm. Je digitale EZVK (en die van je gezinsleden) is daar beschikbaar, ook offline: ideaal voor gebruik in het buitenland!
Toch liever op papier?
- Bestel je EZVK met een paar klikken in je Mijn Helan-account.
- Ga naar je account in Mijn Helan. Klik op de knop 'Bestel een reisdocument'.
- Vul het land van je bestemming en de datum van je vertrek en terugkomst in.
- Klik op de knop 'Document aanvragen'.
- Wij sturen je EZVK binnen de 10 werkdagen op per post.
- Ga je binnen minder dan 10 werkdagen naar het buitenland? Dan kunnen we je EZVK niet tijdig bezorgen. Vraag in dat geval een digitaal attest aan. Dat krijg je een paar minuten na je aanvraag in je inbox.
- Heb je geen Mijn Helan-account? Neem contact met ons op.
Wat is het verschil tussen de EZVK en Mediphone Assist?
- De Europese ziekteverzekeringskaart is een bewijs dat je in orde bent met de wettelijke ziekteverzekering. Deze kaart zorgt ervoor dat de wettelijke medische kosten worden terugbetaald.
- Mediphone Assist is een aanvullende service van Helan. Zij staan je bij met advies, regelen de repatriëring of zorgen voor de terugbetaling van een dringende ziekenhuisopname.
Welke landen zijn gedekt?
Niet elk land verwacht dat je de Europese ziekteverzekeringskaart op zak hebt. Via deze tool ontdek je de nodige documenten voor jouw volgende reisbestemming.
- De Europese ziekteverzekeringskaart is geldig in alle EU-lidstaten inclusief IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.
- Ga je tijdelijk naar Australië? Op vertoon van je paspoort en je EZVK in een lokaal Medicare-kantoor krijg je een Medicare Card.
- Voor een tijdelijk verblijf in een land dat buiten deze zone valt (zoals Canada, Japan, Zuid-Afrika,...), sluit je best een extra reisverzekering af bij een verzekeringsmaatschappij.
Deutschsprachige Informationen über die EKVK finden Sie hier.
Meer over reisbijstand
Een brede kijk op jouw welzijn
Ga je op reis? Denk aan je vaccinaties
Als je op reis gaat, moet je aan heel wat denken. Wat neem je mee in je koffer? Welke documenten heb je nodig? En zijn er bepaalde vaccins die je best laat zetten?
Terugbetaling medische kosten buitenland: hoe lang duurt het?
Ziek of een ongeval op vakantie? Vaak wacht je dan wat langer op je terugbetaling dan wanneer het om kosten in eigen land gaat. Dat komt omdat we voor kosten in het buitenland een officiële procedure moeten volgen, en afhankelijk zijn van info uit je land van bestemming.