Het belang van tandartscontrole
Niemand gaat voor z'n plezier naar de tandarts, maar met jaarlijkse bezoekjes kun je jezelf veel problemen besparen. Het is goed voor je gezondheid en wanneer je jaarlijks naar de tandarts gaat, krijg je bovendien meer terugbetaald.
Hoe vind je een goede tandarts?
Vraag aan familie, vrienden of collega's bij welke tandarts ze gaan, en wat hun ervaringen zijn. Vraag inlichtingen over zijn/haar manier van werken, de uurregeling voor raadplegingen, de tarieven (is de tandarts geconventioneerd of niet), eventuele specialisaties, of hij/zij nieuwe patiënten aanneemt, ... Voor meer informatie kan je ook terecht bij je huisarts en bij beroepsverenigingen van tandartsen.
Waarom een jaarlijks tandartsbezoek?
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Een tandarts is er niet enkel om schade te herstellen, maar vooral om tandbederf en problemen met je tanden te vermijden. Daarom is het vanaf de leeftijd van 2 jaar aangeraden om elke 6 maanden bij de tandarts langs te gaan voor een preventief controleonderzoek. De tandarts kan die frequentie aanpassen op basis van de toestand van je gebit.
Wil je optimaal terugbetaald worden door de wettelijke ziekteverzekering, en door je aanvullende tandverzekering? Dan is het belangrijk dat je jaarlijks op tandartscontrole gaat. Zowel de wettelijke ziekteverzekering als de tandverzekering Dentalia Up, belonen goede preventie met maximale terugbetalingen.
Je tanden gezond houden?
Hoe zorg je ervoor dat de kosten voor tandzorg onder controle blijven? Lees het in ons gratis e-book.
Terugbetaling van je tandartsbezoek
Voor jongeren tot 19 jaar betaalt je ziekenfonds de basistandzorgen integraal terug. Wanneer de tandarts geconventioneerd is, zijn deze tandzorgen dus gratis onder de 19 jaar. Ook voor volwassenen betaalt de wettelijke ziekteverzekering veel tandartskosten terug, maar niet alles.
Ben je verzekerd met de tandverzekering Dentalia Up? Weet dat je dan 100% terugbetaald krijgt voor preventieve tandzorg. Dit tot 1.250 euro per jaar en zonder wachttijd. Ontdek alle voordelen van de tandverzekering via Helan.
Welke informatie geef je aan je tandarts?
Om je optimaal te kunnen behandelen, heeft je tandarts bepaalde inlichtingen nodig.
- Heb je tandpijn? Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat je voelt. Maak een lijstje van de symptomen. Koorts, onfrisse adem, hoofdpijn, bloedend tandvlees, ...
- Vermeld alles wat afwijkt van je normale gezondheidstoestand, zelfs als het volgens jou niets te maken heeft met je tandpijn. Je tandarts kan als professionele zorgverlener soms medische verbanden leggen.
- Tandverzorging kan in combinatie met sommige geneesmiddelen problemen veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat je de tandarts vertelt welke producten of medicijnen je gebruikt, zoals aspirine, bloedverdunners, ...
- Je tandarts zal je enkele vragen stellen over je medische voorgeschiedenis en eventuele heelkundige ingrepen die je in het verleden onderging. Geef zeker door of je diabetespatiënt, zwanger of allergisch bent aan bepaalde stoffen. Licht je tandarts ook in als je gezondheidstoestand verandert. Alles wat je vertelt, is vertrouwelijk.
Ging jij dit jaar al naar de tandarts?
Een jaarlijks tandartsbezoek is niet enkel goed voor je mondgezondheid, maar ook voor je portefeuille! Je krijgt namelijk meer terugbetaald wanneer je jaarlijks naar de tandarts gaat.
Waar wacht je nog op? Plan nu je jaarlijks tandartsbezoek in bij je tandarts en investeer in je glimlach!
Op zoek naar een antwoord op je vragen?
Heb je een vraag over de tandverzekering Dentalia Up? We helpen je met plezier. Je vindt een antwoord op de meest gestelde vragen op onze FAQ-pagina. Verder kan je ook onze klantenadviseurs contacteren via verschillende kanalen. Samen bekijken we jouw vraag of situatie.
Lees meer over tandverzekering
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.