Alles wat je moet weten over een tandverzekering
Een tandverzekering is een extra verzekering die je neemt naast je lidmaatschap bij een ziekenfonds. Het ziekenfonds betaalt al een deel van de kosten voor je tandzorg terug. Maar niet alles. Zeker bij parodontologie, prothesen, implantaten en orthodontie voor kinderen, kunnen de kosten hoog oplopen. Een aanvullende tandverzekering zorgt ervoor dat die kosten wel gedekt worden.
Opgelet: niet alle kosten voor tandzorg zijn gedekt vanuit het ziekenfonds. Als de kost niet gedekt wordt door de wettelijke ziekteverzekering, krijg je ook geen terugbetaling via je tandverzekering.
Wat dekt een tandverzekering?
Tandverzekering Dentalia Up betaalt tot 4.000 euro terug per persoon voor orthodontie voor kinderen en jongeren, prothesen, implantaten, parodontologie, preventieve en curatieve tandverzorging en onvoorziene kosten bij een ongeval of kanker.
Bekijk in detail welke kosten terugbetaald worden door je tandverzekering.
Wat zijn de voorwaarden?
Benieuwd wat de verzekering Dentalia Up precies inhoudt?
- Bekijk de algemene voorwaarden en infofiches voor elk van de verzekeringsproducten van VMOB MLOZ Insurance op onze overzichtspagina.
Je kan aansluiten bij Dentalia Up tot en met je 64ste.
Ja. Dentalia Up biedt bescherming aan je hele gezin. Je kinderen, je partner en jijzelf. Jullie verdienen allemaal een stralende glimlach. Als gezinsverzekering is het verplicht om iedereen in je gezin mee aan te sluiten, tenzij iemand al een gelijkaardige verzekering heeft.
Elke verzekering heeft een wachttijd. Dat is de periode vanaf je aansluiting die je moet overbruggen voor je terugbetalingen kan krijgen.
Niet leuk als je net dan dringende tandzorgen nodig hebt. Daarom schrapt Dentalia Up de wachttijd als je een ongeval of kanker krijgt. Ook als je preventief naar de tandarts gaat, of als je al een gelijkaardige verzekering hebt, vervalt de wachttijd.
- Geen wachttijd bij een ongeval of kanker.
- Geen wachttijd bij preventieve tandzorgen.
- 6 maanden wachttijd bij curatieve tandzorgen.
- 12 maanden wachttijd bij orthodontie, parodontologie, prothesen en implantaten.
Je kan je verzekering op elk moment stopzetten met een opzegtermijn van minstens 1 maand. De termijn gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop je je verzekering hebt opgezegd. Een standaard opzegformulier vind je in Mijn Helan. Dat kan je aangetekend per post versturen naar: Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk. Je kan je brief ook afgeven in je Helan kantoor of opladen via ons contactformulier.
Denk goed na vooraleer je je verzekering stopzet. Tandzorgen worden namelijk steeds duurder. Dentalia Up biedt een uitgebreide terugbetaling voor preventieve en curatieve tandzorgen, orthodontie, prothesen en implantaten, en voor kosten bij een ongeval of kanker. Maak een afspraak met een adviseur als je vragen hebt over je verzekering of de bijdragen.
Je aansluiting bij Dentalia Up gaat van start op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin we de aansluitingsformulieren ontvangen hebben.
Voorbeeld:
- We ontvingen de ondertekende aansluitingsformulieren op 25 oktober
- Je aansluiting gaat van start op 1 november
Wat kost een tandverzekering?
De prijs van een tandverzekering hangt af van de leeftijd waarop je aansluit. Hoe eerder je instapt bij een tandverzekering, hoe lager de tarieven liggen. Raadpleeg onze handige prijzentabel om te kijken hoeveel een tandverzekering voor jou en je gezin kost.
Hoe kan je aansluiten?
Je kan op verschillende manieren aansluiten bij de tandverzekering Dentalia Up. Online, op papier of via een afspraak met één van onze adviseurs. Tijdens de aansluiting vul je een aansluitingsformulier in en onderteken je het document.
Praktische vragen bij specifieke situaties
Kan ik op mijn tandverzekering rekenen bij een ongeval? En wat als ik extra tandzorg nodig hebben door kanker? Hoeveel kost een implantaat? En een beugel? We verzamelden alle informatie rond tandzorg bij specifieke situaties hieronder.
Praktische vragen rond tandzorg
Welke informatie geef je mee als je naar de tandarts gaat? Hoe zorg je voor een goede mondhygiëne? Wat is het belang van een regelmatige tandartscontrole? Wat als je tanden moet laten trekken of als je kind op de tanden valt?
Nood aan advies of begeleiding?
Heb je een vraag over Dentalia Up, de dekking of de prijs? We helpen je graag! Je kan onze klantenadviseurs contacteren via verschillende kanalen. Samen bekijken we jouw vraag of situatie.
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.