Veilig online: zo voorkom je phishing en online fraude
Phishing en andere vormen van online oplichting komen steeds vaker voor en zijn vaak moeilijk te herkennen. Bij Helan vinden we het belangrijk om jou als klant te informeren én te beschermen.
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van online fraude waarbij oplichters je proberen te misleiden om persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden of bankgegevens, prijs te geven. Ze doen dit vaak via valse e-mails of sms’jes die lijken alsof ze van een betrouwbare organisatie, zoals Helan, afkomstig zijn. Met een dringende boodschap en nep-links proberen ze je naar een vervalste website te leiden. Zo proberen ze gevoelige informatie, zoals wachtwoorden of bankgegevens, te achterhalen.
Hoe herken je valse e-mails?
Valse e-mails, ook wel phishing e-mails genoemd, proberen je te misleiden om persoonlijke gegevens te delen, op een schadelijke link te klikken of een betaling te doen. Algemene kenmerken van phishing-e-mails:
Phishing-berichten zijn vaak afkomstig van vreemde afzenderadressen. Helan verstuurt altijd mails vanuit betrouwbare mailadressen die eindigen op @helan.be of @mailings.helan.be. Daarnaast werken we samen met heel wat commerciële partners en is het mogelijk dat je van daaruit wel betrouwbare e-mails krijgt. Krijg je een e-mail van een afwijkend mailadres? Wees dan alert! Hieronder geven we enkele voorbeelden van onbetrouwbare mailadressen:
Doe zelf de check
Hoe controleer je de echtheid van een e-mail? Volg de stappen hieronder.
Valse adressen lijken vaak sterk op de echte, maar hebben kleine afwijkingen.
Beweeg je muis over de link en kijk naar de URL onderin je scherm. Een legitieme link verwijst altijd naar een betrouwbaar adres, zoals www.helan.be.
Helan verstuurt alles in dezelfde huisstijl. Ziet de e-mail er anders uit dan wat je gewoon bent van Helan?
Wat doe je bij twijfel?
Als je een e-mail niet vertrouwt, klik dan niet op links of open geen bijlagen. Deze kunnen schadelijke software bevatten of persoonlijke informatie overnemen. Bekijk de actuele status van jouw dossier en facturen op Mijn Helan of neem contact op met ons om de mail te verifiëren.
Weet jij waarop je moet letten bij verdachte e-mails? Doe de test via Safeonweb en ontdek het zelf.
Wat als je gegevens gelekt zijn?
Heb je per ongeluk op een phishinglink geklikt of gegevens gedeeld? Verander dan je wachtwoorden van de getroffen platformen en neem contact op met je bank om na te gaan of er verdachte transacties plaatsvinden. Op Safeonweb lees je welke andere acties je nog kan ondernemen.
Werd de naam Helan gebruikt tijdens een phishing-poging? Laat het ons zeker weten. Zo blijven we alert en kunnen we ook andere klanten tijdig waarschuwen.
Andere vormen van phishing
Niet enkel via mail, maar ook via andere kanalen proberen fraudeurs aan gevoelige informatie te geraken. Wees ook hier alert!
- Telefoontjes: oplichters bellen je zogenaamd uit naam van Helan en vragen om gevoelige informatie.
- Sms'en: je ontvangt een verdachte sms met een link.
- Nepwebsites: websites die lijken op helan.be maar ontworpen zijn om gegevens te stelen.