Dringend medisch ziekenvervoer
Word je vervoerd door de 112 ambulance, mug of helikopter? Lees hier alles over de terugbetalingen en voorwaarden.
Sluit online aan of maak een afspraak
Terugbetaling dringend medisch ziekenvervoer
Dit is het vervoer naar een ziekenhuis door een ambulancedienst in het kader van dringende geneeskundige hulpverlening. Het gebeurt altijd na een oproep naar het nummer 100/112.
Je betaalt een forfaitaire vergoeding.
Je betaalt een forfaitaire vergoeding van 70,92 euro, ongeacht de afgelegde afstand. Ook wanneer de ambulance enkel ter plaatse komt, zonder de patiënt naar het ziekenhuis te vervoeren, wordt het forfaitaire bedrag aangerekend.
De vergoeding valt volledig ten laste van de patiënt en wordt niet terugbetaald door de wettelijke ziekteverzekering.
Voor de bijstand verleend door de MUG (Medische Urgentiegroep), de brandweer of de politie worden geen kosten aangerekend.
Terugbetaling uitzonderlijk medisch vervoer
Voor helikoptervervoer (in de zin van de wet van 8 juli 1964) betaalt de wettelijke ziekteverzekering 50% terug vanuit AZ Sint-Jan of Centre Hospitalier Universitaire Sart-Tilman.
Zonder tussenkomst van de wettelijke ziekteverzekering betaalt Helan Ziekenfonds in het totaal 50% van de factuur terug met een maximumbedrag van € 1.250 per vervoer. De vertrek- en aankomstplaats moet in België liggen.
Bezorg ons de originele vervoersfactuur, voorzien van een witte kleefzegel van de patiënt.
- Deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt.
- Of stuur het op per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
Terugbetaling via Hospitalia
De Hospitalia-hospitalisatieverzekeringen voorzien een tegemoetkoming van maximum 500 euro per kalenderjaar voor dringend ziekenvervoer (oproep naar de dienst 100/112 gevolgd door een ziekenhuisopname).
Download het aanvraagformulier.
Download het meest recente terugbetalingsformulier en laat het invullen door je zorgverstrekker.
Bezorg ons het aanvraagformulier, samen met de factuur of het betaalbewijs.
Bezorg ons het ingevuld aanvraagformulier, samen met de factuur of het betaalbewijs.
- Digitaal: met de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop). Een kleefzegel is niet nodig, we identificeren je document dankzij je login.
- Per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk, voorzien van een witte kleefzegel. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt.
Meer voordelen
Wil jij ook genieten van onze voordelen?
Klant worden bij Helan Ziekenfonds is heel eenvoudig. Sluit online aan of laat je adviseren door één van onze medewerkers. De keuze is aan jou!
Sluit aan of Vraag vrijblijvend advies