Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
Als zwaar zorgbehoevende kom je misschien in aanmerking voor een zorgbudget. Dat is een maandelijkse tegemoetkoming van 140 euro voor niet-medische kosten, zoals ondersteunende diensten of een vergoeding voor je mantelzorger.
Wat is dit zorgbudget?
Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden bedraagt 140 euro per maand.
Je mag dit zorgbudget gebruiken voor alle niet-medische kosten, zoals het betalen van een poetshulp, een dienst voor gezinszorg of een vergoeding voor jouw mantelzorger.
Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden is belastingvrij en is volledig vrij te spenderen.
Naast dit zorgbudget kan je in de meeste steden en gemeenten ook nog een gemeentelijke mantelzorgpremie aanvragen. De voorwaarden en bedragen verschillen sterk per gemeente. Wil je weten of en hoe jouw gemeente een mantelzorgpremie voorziet, neem dan best met hen contact op.
Wie heeft recht op het zorgbudget?
Zowel wie in een residentiële woonvoorziening (een woonzorgcentrum of een psychiatrisch verzorgingstehuis) woont als thuis kan dit zorgbudget aanvragen.
Niet zeker of je in aanmerking komt? Onze maatschappelijk werkers gaan het graag voor je na.
Waarom een zorgbudget?
Lieve krijgt elke maand via de Vlaamse sociale bescherming een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Hoe dat zorgbudget een verschil maakt, vertelt ze in deze getuigenis.
Ontvang een seintje
Een sms of e-mail telkens je zorgbudget gestort is? Activeer deze melding via Mijn Helan.
Vraag het zorgbudget aan
Je woont thuis: download het formulier zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden en vul het in.
Bezorg het aanvraagformulier aan Helan. Dat doe je:
- digitaal voor de snelste verwerking
- per post naar Helan ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk
- of in een Helan-brievenbus in je buurt
Na het doorsturen van de aanvraag neemt Helan het van je over. Verder hoef je dus niets te doen. Binnen de 5 dagen na ontvangst van je aanvraag gaat Helan na of je een attest hebt en aan de administratieve voorwaarden voldoet om aanspraak te maken op het zorgbudget.
- Heb je de nodige attesten niet, dan plannen onze maatschappelijke werkers een huisbezoek in. We contacteren je hiervoor binnen de 45 dagen na ontvangst van je aanvraag. Tijdens dat bezoek brengen we je zorgbehoevendheid en dagelijkse uitdagingen in kaart.
Krijg je een positieve beslissing, dan ontvang je de eerste premie in de vierde maand na je aanvraag.
Ga je niet akkoord met de beslissing, dan kan je die betwisten bij het Agentschap Vlaamse sociale bescherming. Hoe je dit aanpakt, lees je op de site van de Vlaamse sociale bescherming.
Goed om te weten
In de eerste 3 maanden na je aanvraag mag wettelijk nog geen zorgbudget betaald worden. Bij goedkeuring ontvang je deze premie op het einde van de 4de maand. Op de betaalkalender hieronder zie je op welke dag je vanaf dan telkens je maandelijkse betaling ontvangt.
Betaalkalender
De dag waarop je zorgbudget wordt uitbetaald hangt af van waar je woont: thuis of in een residentiële woonvoorziening. De betaling van het zorgbudget gebeurt steeds rond de 25ste van de maand. Een melding ontvangen telkens je zorgbudget gestort is? Abonneer je op de melding via sms of e-mail via Mijn Helan.
Praktische vragen en antwoorden
Dit onderzoekt de zorgkas voor jou. Ofwel beschik je reeds over een attest en wordt jouw aanvraag meteen beslist. Attesten die in aanmerking komen, zijn:
- Minimum een forfait b of c in het kader van thuisverpleging
- Palliatief forfait
- Minimum 15 punten op de medisch-sociale schaal in het kader van een integratietegemoetkoming of een inkomensvervangende tegemoetkoming
- Minimum 18 punten op de medisch-sociale schaal in het kader van verhoogde kinderbijslag / de zorgtoeslag voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften
- Vesta-attest van de dienst Thuiszorg
Bij de meeste aanvragen zijn deze attesten echter niet voor handen en wordt de zorgbehoefte ingeschaald aan de hand van een indicatiestelling. Hierbij maakt een maatschappelijk werker met jou een afspraak om aan de hand van een vragenlijst en observatie je zorgbehoevendheid te bepalen.
In Brussel is de aansluiting bij een zorgkas vrijwillig. Ben je al altijd aangesloten bij een zorgkas, dan kan je zonder problemen een aanvraag voor een zorgbudget indienen. Ben je niet aangesloten, dan kan dit niet.
Je kan je steeds als Brusselaar laattijdig aansluiten, maar dan is er een wachttijd van 5 jaar vooraleer je een zorgbudget zwaar zorgbehoevenden mag aanvragen.
Normaal gezien is een kopie van de meest recente beslissingsbrief voldoende. Heb je toch een specifiek attest nodig, dan kunnen wij dit opmaken voor jou. Vraag het aan via ons contactformulier.
Dit kan helaas niet: het zorgbudget zwaar zorgbehoevenden is een vast bedrag van 135 euro.
De beslissingsbrief vermeldt weliswaar dat je een herziening kan aanvragen, maar dit is niet van toepassing. Deze vermelding moet van rechtswege op de akkoordbrieven vermeld worden.
Ben je ouder dan 65 jaar? Dan kan je wel een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood, of een herziening van dat zorgbudget aanvragen.
Zorgt een partner, een familielid of een buur voor jouw administratie? Of ben je zorgbehoevend en regelt een mantelzorger alles voor jou? Laat je contactpersoon registreren in jouw dossier, zodat we hem of haar vlot kunnen bereiken bij vragen.