Persoonlijke-assistentiebudget
Via een persoonlijke-assistentiebudget krijg je financiering voor de assistentie van je kind, thuis of op school.
Hoe vraag je een persoonlijke-assistentiebudget aan?
De aanvraag voor een persoonlijke-assistentiebudget (afgekort als PAB) verloopt via de intersectorale toegangspoort (ITP). Dit is een dienst van jeugdhulp binnen het agentschap Opgroeien van de Vlaamse Overheid.
Om de aanvraag op te starten, neem je contact op met een erkende dienst, zoals onze Dienst Maatschappelijk werk. Raadpleeg hier een overzicht van alle erkende diensten hiervoor.
Samen met de erkende dienst naar keuze vul je het aanmeldingsdocument (A-document) in. Hierna wordt jouw dossier bezorgd aan de ITP.
Het ITP onderzoekt je dossier en neemt een beslissing. Indien de beslissing gunstig is, wordt het dossier overgeheveld aan het VAPH die het budget verder opvolgt.
Op welke assistentie kan je rekenen?
Met het persoonlijke-assistentiebudget krijg je financiering voor assisentie voor je kind, thuis of op school. Denk maar aan lichamelijke taken zoals wassen en aankleden, verplaatsingen naar school, dagactiviteiten, enzovoort.
Een aantal taken komen niet in aanmerking voor dit budget: aankoop van hulpmiddelen, medische behandelingen, activiteiten aan de woning zoals verhuizen,... Raadpleeg de volledige lijst op de website van het VAPH.
Spoedprocedure voor de aanvraag
Wanneer er sprake is van een snel degeneratieve aandoening, kunnen kinderen van 6 tot en met 17 jaar een persoonlijke-assistentiebudget toegekend krijgen via een spoedprocedure.
Het gaat om een evolutieve neuromusculaire aandoening of stofwisselingsziekte waarbij, in een periode van één jaar of minder voor de aanvraag, de zelfredzaamheid sterk verminderd zijn.
Deze spoedprocedure vereist een aantal formaliteiten, zoals een medisch attest door de behandelende arts. Neem contact op met onze Dienst maatschappelijk werk voor advies bij je aanvraag.