Helan Onafhankelijk ziekenfonds
Helan Ziekenfonds zorgt naast snelle terugbetalingen van je medische kosten en een uitkering als je ziek bent, ook voor een ruim aanbod aan voordelen en extra verzekeringen. Daarnaast biedt Helan nog meer diensten, kijk je even mee?
Waarom kiezen voor Helan?
Met onze terugbetalingen en voordelen maak je werk van gezondheid. Maar ook als het even minder gaat, zijn we er. Word je ziek of krijg je een ongeval? Dan regelen wij je vervangingsinkomen. Zo kan jij focussen op je herstel. Waar het kan, werken we snel en digitaal. Heb je liever persoonlijk advies? Dan zijn we altijd dichtbij.
Wanneer veranderen van ziekenfonds?
Wat de reden ook is, overstappen naar Helan Ziekenfonds is altijd een goede keuze. En het is makkelijk. Laat ons iets weten en wij regelen alles voor jou.
Interesse om aan te sluiten?
Klant worden kan in 5 minuten. Aansluiten doe je bij ons eenvoudig online. Jij bezorgt ons je gegevens, en wij doen de rest.
Praktische vragen en antwoorden
Omdat je bij ons in goede handen bent. Wij houden een gezond leven betaalbaar via onze terugbetalingen en Helan-voordelen. Waar het kan, werken we snel en digitaal. Waar jij dat nodig hebt, geven onze experts graag persoonlijk advies. Enthousiast en efficiënt: daar houden wij van.
Ook als het minder gaat, zijn we er voor jou. Ben je ziek of kan je niet werken door een operatie of een ongeval? We betalen je medische kosten terug en regelen je vervangingsinkomen zonder veel gedoe. Zo kan jij focussen op beter worden.
We zijn ook zoveel meer dan een ziekenfonds. Wij hebben voor jou ook betaalbare verzekeringen, kinderopvang, kraamzorg, thuiszorg, huishoudhulp, vakantiekampen en een Zorgwinkel.
Heb je kosten voor medische zorg bij een dokter, kinesist of tandarts, dan bepaalt de wettelijke ziekteverzekering hoeveel je terugkrijgt. Die terugbetaling regelen wij voor jou. Wij verwerken je doktersbriefjes snel en storten jou het wettelijke bedrag terug. Op Mijn Helan, je online ziekenfonds, volg je alles makkelijk zelf op.
Ben je ziek of kom je iets tegen en kan je even niet werken? Of ben je net bevallen? Dan regelen wij een vervangingsinkomen of een uitkering, voor je. Tot je weer aan het werk kan. Je vraagt die uitkering makkelijk digitaal aan. En je dossier volg je op via Mijn Helan.
Wij regelen voor jou de terugbetalingen die wettelijk vastliggen. Maar wie gezond en in balans wil blijven, verdient net dat tikkeltje meer. Daarom krijg jij er als klant bij Helan een reeks extra voordelen en terugbetalingen bovenop. Lees hier alles over wat een ziekenfonds terugbetaalt.
Om aan te sluiten bij een verzekering via een ziekenfonds, moet je bij datzelfde ziekenfonds klant zijn. Besluit je over te stappen naar Helan, dan kan je ook je tand- en hospitalisatieverzekeringen overdragen naar ons. Dit kan heel eenvoudig op het moment dat je aansluit bij Helan. En maak je vooral geen zorgen over de wachttijd. Die vervalt gewoon. Zodat je op elk moment beschermd blijft.
Die krijg je allemaal terugbetaald. Als je van ziekenfonds verandert, wordt je dossier altijd op de eerste dag van een nieuw kwartaal overgedragen. Terugbetalingen voor die datum zal je vorige ziekenfonds nog doorstorten. Vanaf 1 januari, april, juli of oktober betalen wij je alles terug.
Vind je na je overstap nog oude doktersbriefjes terug? Dan kan je die tot twee jaar na prestatiedatum indienen bij het ziekenfonds waar je toen op dat moment klant was.
Terugbetalingen via de wettelijke ziekteverzekering verlopen grotendeels automatisch en worden meteen verrekend zodra je arts de consultatie doorgeeft. Rekent de arts je nog een deel rechtstreeks aan dat je van een andere verzekering terugkrijgt? Dan kan je via Mijn Helan, je online ziekenfonds, makkelijk opvolgen hoeveel je terug krijgt en wanneer je de terugbetaling mag verwachten.
Helemaal niet. Overstappen van ziekenfonds kan heel makkelijk. Zelfs als je voor het eerst een tand- of hospitalisatieverzekering erbij neemt. Sluit makkelijk online aan en jouw vorige ziekenfonds wordt automatisch stopgezet.
Graag wat hulp bij je aansluiting of overstap? Vraag vrijblijvend advies en we helpen je graag alles regelen.
Er zijn enkele voorwaarden waar je aan moet voldoen om over te kunnen stappen van ziekenfonds.
-
Je moet minstens 1 jaar klant zijn geweest bij je huidige ziekenfonds
-
Je mag geen openstaande facturen hebben bij je huidige ziekenfonds
Er geldt altijd een wettelijke datum van overdracht als je van ziekenfonds verandert. Dat is altijd de eerste dag van het nieuwe kwartaal, dus 1 januari, april, juli of oktober. Sluit je bijvoorbeeld bij ons aan op 1 februari? Dan nemen wij je dossier officieel over vanaf 1 april. Zo kan je vorige ziekenfonds alles afronden en ons een compleet dossier bezorgen, en verloopt je overdracht vlekkeloos en zonder wachttijd.
De inschrijving moet worden opgemaakt uiterlijk de vierde van de maand die voorafgaat aan het nieuwe kwartaal voor 12 uur. Als je bijvoorbeeld wil overstappen op 1 januari, moet de inschrijving ten laatste op 4 december in ons bezit zijn.
Belangrijk om te weten: je kan enkel overstappen van ziekenfonds als je langer dan 1 jaar klant bent bij je huidig ziekenfonds. Meerdere keren per jaar overstappen is niet mogelijk.
Ook dan is overstappen naar Helan helemaal geen probleem! Jouw te veel betaalde bijdragen voor het ziekenfonds worden door je huidig ziekenfonds automatisch teruggestort na overstap.
Betaalde je de jaarlijkse bijdragen voor de Vlaamse Sociale Bescherming al bij je huidig ziekenfonds? Wij vragen die dit jaar niet meer opnieuw op, je betaalt die bijdragen volgend jaar wel via Helan Ziekenfonds.
Ben je tevreden over Helan en tip jij je partner, familie of een vriend(in) over ons? Dan krijg je een cadeaubon ter waarde van 30 euro. En dat voor elke kennis van jou die met ons een kennismakingsgesprek aangaat. Ontdek snel alle info.
De vermelde voordelen en diensten voor ziekenfondsklanten zijn enkel geldig voor klanten van Helan Onafhankelijk ziekenfonds die in orde zijn met de bijdragen aanvullende diensten. Info en voorwaarden op www.helan.be/voordelen. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.