Achter de schermen van onze Dienst Maatschappelijk Werk
Elke Vanryckeghem
Maatschappelijk werker
Ben je op zoek naar een luisterend oor en administratieve ondersteuning? Voor jezelf of een naaste? Je kan gratis terecht bij de Dienst Maatschappelijk Werk van Helan. Hoe ze daar elke dag het verschil maken, vroegen we aan maatschappelijk werker Elke Vanryckeghem.
Elke Vanryckeghem is maatschappelijk werker in hart en manieren. Al meer dan 13 jaar helpt ze mensen verder met alle mogelijke vragen rond hulpverlening. “Iedereen mag ons bellen”, vertelt Elke. “De Dienst Maatschappelijk Werk van Helan is een beetje de schakel tussen mens en maatschappij. We luisteren naar je verhaal en helpen je om je weg te vinden. Daarbij werken we altijd op maat. Want de wetgeving is een kluwen waar je niet snel alleen uitgeraakt. Kunnen we het niet zelf oplossen, dan verwijzen we door. Naar een OCMW of een CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk), bijvoorbeeld. We werken nauw samen met die diensten. Zo helpen we iedereen zo goed mogelijk verder.”
Het grootste verschil maken we door gewoon mens te zijn.”
Compagnon de route
Elke ondersteunt zowel jongeren met een beperking als senioren die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Ze onderzoekt welke zorg er nodig is, op welke premies mensen recht hebben, hoe ze die samen kunnen aanvragen, enzovoort.
“Welke hulpmiddelen hebben mensen nodig als ze minder mobiel worden? Kunnen ze een traplift zetten? Is er een ergotherapeut aan huis nodig om advies te geven rond veiligheid? Daarnaast kijken we of mensen in aanmerking komen voor bepaalde premies, zoals het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Ook mensen met kanker kunnen bij ons terecht. Voor het aanvragen van een extra uitkering, bijvoorbeeld. En heb je een hulpmiddel of persoonsvolgend budget nodig omwille van een beperking, dan helpen we je met je dossier bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.”
Als een echte compagnon de route gaat de Dienst Maatschappelijk Werk mee op pad. Zowel met zorgbehoevenden als met mantelzorgers. “We vinden het belangrijk dat ook mantelzorgers hun hart kunnen luchten en goed ondersteund worden”, aldus Elke.
Gewoon mens zijn
Mensen administratief en praktisch bijstaan: daar maken Elke en haar collega’s elke dag werk van. Maar het grootste verschil? Dat maken ze door gewoonweg mens te zijn. Zowel aan de telefoon als tijdens huisbezoeken. Zo legt Elke altijd een pakje papieren zakdoeken op tafel. Voor tranen van verdriet, maar ook voor de plezante soort.
“Ik vind humor in de hulpverlening erg belangrijk. In de juiste situatie kan dat veel verlichten.” Ze masseert ook al eens een paar eenzame handen met Nivea. Of ze breekt het ijs met een potje kaarten. “Als maatschappelijk werker kan je niet zomaar bij iemand binnen walsen. Het gaat om gevoelige materie. Mensen zijn geëmotioneerd. Ze huilen, zijn kwaad of gefrustreerd. Dan moet je niet binnenkomen met je naaldhakjes en hoog van de toren blazen. De kunst is om je in te leven in de situatie, los van je eigen referentiekader. Je moet luisteren naar het verhaal. Respect en empathie tonen. Ik geef ook altijd iets van mezelf bloot. Als je je kwetsbaar opstelt, vind je sneller een ingang bij de ander en geraak je verder.”
Liefde voor het vak
Maatschappelijk werker is een knelpuntberoep. Elke begrijpt waarom. “Maatschappelijk werker is niet gewoon een job, het is wie je bent. Als je niet sociaal ingesteld bent, moet je er niet aan beginnen. Het vraagt veel energie, want je moet heel veel emoties opvangen. In het begin vond ik het moeilijk om die van me af te schudden, maar intussen weet ik hoe het moet. Tussen de huisbezoeken door luister ik naar een podcast of zing ik luid mee met ninetiesmuziek. Ik sport veel. En we hebben een goed team, ik kan mijn collega’s altijd bellen om even te ventileren.”
Maatschappelijk werkers willen wereldverbeteraars zijn, zegt ze. Maar dat lukt niet altijd, en dat is lastig. Wat maakt dat ze het toch al 13 jaar volhoudt? Elke: “Mijn koppige karakter! (lacht) Maar vooral mijn liefde voor het vak. En de dankbaarheid van de mensen. Als je iemand hebt kunnen helpen, als je het kluwen een beetje hebt kunnen ontwarren, dan is dat erg bevredigend. En dan is de dankbaarheid groot. Daar haal ik mijn energie uit.’
Helan voor jou
De Dienst Maatschappelijk Werk van Helan biedt een brede waaier van sociale diensten aan:
Onze maatschappelijk werkers geven je advies op maat. Helemaal gratis. Bel ons op 02 218 22 22 of plan een adviesgesprek.
Deel dit artikel
Verder lezen
De sociale kaart: vind online hulpverlening op maat
Op zoek naar een ergotherapeut bij jou in de buurt? Of vind je geen centrum voor kortverblijf? Dan kan je terecht op www.desocialekaart.be, een gerichte zoekmotor voor al je hulpvragen rond gezondheidszorg en welzijn. Heel handig voor zowel patiënten als zorgverleners.
Zelfzorg in de zorg
Men zegt wel eens “you can’t pour from an empty cup” en het afgelopen coronajaar merkten we dat ook bij onze medewerkers van Helan Gezinszorg. Daarom deden we beroep op de diensten van de zuurstoflijn om ook onze eigen verzorgenden de nodige ademruimte te geven zodat ze nog beter voor hun klanten kunnen zorgen.
Jouw dossier bespreken vanuit je zetel thuis: de videocall
De lockdown, de quarantaine en alle gevolgen die de komst van COVID-19 met zich meebracht, heeft ons gedwongen om bepaalde zaken vanuit een andere invalshoek te bekijken. of het heeft gezorgd voor versnelling in projecten die in de pijplijn zaten. En ja, ook vaak met een positieve uitkomst. Een uitstekend voorbeeld daarvan is de komst van de videocall als extra service naar onze klanten toe.
Waarom betalen we elk jaar een zorgpremie?
Elk jaar betalen ongeveer 4,5 miljoen Vlamingen een zorgpremie aan hun zorgkas. Maar waar gaat dat bedrag nu precies naartoe? Met die zorgpremies verbeteren ze de levenskwaliteit van meer dan 300.000 zorgbehoevende mensen in Vlaanderen.