News

Hoeveel kost het, dokter?

Bepaalde zorgverleners zijn verplicht de kostprijs van hun verstrekkingen uit te hangen. Zo heb je een duidelijk beeld te geven van wat de behandeling zal kosten. Zo kun je voor je zorgen toestemming geven, of weigeren, op basis van de kostprijs.

Over welke zorgverleners gaat het? 

Sinds 1 maart zijn deze zorgverleners verplicht hun prijzen uit te hangen: 

  • tandartsen (algemeen tandartsen, orthodontisten en parodontologen)
  • verpleegkundigen
  • kinesitherapeuten
  • logopedisten
  • opticiens
  • orthopedisten
  • apothekers
  • verloskundigen
  • audiciens
  • bandagisten

Welke informatie moet meegedeeld worden? 

  • Algemene info zoals het identificatienummer, de discipline, ... 
  • Het conventioneringsstatuut (ofwel volledig, ofwel gedeeltelijk met vermelding van de dagen en uren waarop ze de conventionering niet volgen, ofwel niet-geconventioneerd)
  • Een omschrijving van de meest toegediende zorg en de nomenclatuurcodes 
  • Het totaalbedrag van de behandeling met het bedrag dat de wettelijke ziekteverzekering terugbetaalt, het bedrag dat je als patiënt betaalt (‘remgeld’), en het maximumbedrag dat als supplement aangerekend mag worden als de zorgverlener niet geconventioneerd is. 

Als de zorg toegediend wordt in een medisch huis, moet de prijs van de toegediende zorg in het kader van de forfaitaire betaling eveneens vermeld worden.

Waar en hoe wordt deze info weergegeven? 

Deze duidelijke, leesbare en begrijpelijke informatie moet zeker te zien zijn:

  • in het kabinet van de zorgverlener, bijvoorbeeld in de wachtzaal
  • op papier (affiche, brochure) of digitaal (scherm) 

Deze informatie kan ook online staan, als de zorgverlener een website heeft. Maar de informatie moet sowieso in de verzorgingsruimte uithangen. Als hij zijn patiënten op verschillende plaatsen ontvangt, moet hij deze informatie op elke plaats ter beschikking stellen

Wat riskeren de zorgverleners als ze deze informatie niet uithangen? 

De zorgverlener die niet of gedeeltelijk geconventioneerd is de kostprijs van de verstrekking niet afficheert, en dus ook niet, mag geen supplement aanrekenen aan de patiënt. 

Aan welke zorgverlener kan ik een raming van de kosten vragen?

Bandagisten, orthopedisten, chirurgen en leveranciers van implantaten moeten een raming van de kosten opstellen:

  • Voor bandagisten en orthopedisten is de raming nodig voor de adviserend arts in het geval van vervroegde hernieuwing wegens een fysieke verandering of herscholing. 
  • Voor chirurgen is de raming nodig voor het College van artsen-directeurs voor osseo-integreerbare implantaten. 
  • Voor leveranciers van implantaten is de raming nodig voor de ziekenhuizen en implanterende artsen, die de patiënt informeren over het terugbetaalde bedrag en de eventuele supplementen te zijner laste vóór de operatie voor terugbetaalde implantaten en voor oog-, neus-, wang- en oorprothesen.

Voor bandagisten, orthopedisten, audiciens en opticiens zal de patiënt de raming van de kosten moeten ondertekenen om te bevestigen dat hij geïnformeerd is over het bedrag dat hij moet betalen na de tegemoetkoming door het ziekenfonds.

Welke informatie moet worden verstrekt? 

Het totaal te betalen bedrag (rekening houdend met eventuele reeds betaalde voorschotten)

  • De lijst van terugbetaalbare verstrekkingen met, voor elke verstrekking:
    de code of omschrijving van de verstrekking
    het bedrag van de verstrekking
    het bedrag dat ten laste genomen wordt door het ziekenfonds
    het bedrag dat de patiënt moet betalen (supplement) 
  • De lijst van de betreffende niet-terugbetaalbare verstrekkingen, met voor elke verstrekking:
    de code of omschrijving van de verstrekking
    het bedrag dat de patiënt moet betalen 

Hoe weet ik of een zorgverlener geconventioneerd is? 

Door te gaan kijken op de website van het RIZIV. U kunt zoeken op naam, gemeente of beroep. En u krijgt dan wat informatie over die bepaalde zorgverlener: RIZIV-nummer, beroep of kwalificatie, conventioneringsstatuut en de plaats van zijn kabinet. 

Kan ik een beroep doen op mijn ziekenfonds als het tarief verkeerd is of helemaal niet weergegeven wordt?

Als je vragen of problemen hebt met een zorgverlener over informatie over tarieven, kun je contact opnemen met je ziekenfonds:

  • Per telefoon 
  • Via het contactformulier op de website van uw ziekenfonds
  • In het dichtstbijzijnde agentschap 
  • Op afspraak in een agentschap of via videocall

Klik hier voor meer info over alle contactmogelijkheden

Deze info vind je ook in de brochure.

Deel dit artikel

Verder lezen

meisje met migraine
Blog

Migraine: meer dan hoofdpijn alleen

Bij migraine denk je waarschijnlijk meteen aan hoofdpijn, maar het is veel meer dan dat. Neuroloog Koen Paemeleire van het UZ in Gent legt uit.

bloemen
Blog

De beste zorg bij dementie

Ken jij iemand met dementie of ben je mantelzorger? Onze Dienst Maatschappelijk Werk kan heel wat voor je doen. Wij volgen ergotherapeute Katja de Cordt terwijl ze een zorgplan maakt voor Jossé en Maurice.

Factcheck smartwatches
Blog

5 x de vinger aan de pols

Smartwatches vandaag zijn best indrukwekkend. Ze meten je hartslag, je stappen en soms zelfs je zuurstofsaturatie. Maar word je nu echt gezonder van zo'n slim horloge?

robots-geneeskunde
Blog

Gaan we straks bij Dokter Robot op consultatie?

Robotica en artificiële intelligentie zijn niet meer weg te denken uit de moderne wereld. Niet voor niets, want ze kunnen heel wat zaken vereenvoudigen, versnellen en verbeteren. Ook in de geneeskunde.