News

Overheid verhoogt inspecties op fraude met dienstencheques

De Vlaamse overheid wil fraude met dienstencheques gerichter aanpakken vanaf 2025. Een actie die we bij Helan alleen maar toejuichen. Naast Helan en je huishoudhulp ben jij ook zelf als klant verantwoordelijk voor een gunstig inspectieverslag.

Krijg je een inspecteur aan de deur? Blijf dan rustig, vraag om legitimatie en sta toe dat hij jou en je huishoudhulp vragen stelt. Contacteer bij een inspectie altijd je consulent en geef hem of haar de naam en dienst van de inspecteur door.

Een antwoord op de meest gestelde vragen rond de inspectieronde:

Hoe weet ik of de inspectie echt is?

Vraag de inspecteur zich te legitimeren met een identificatiebewijs. Neem bij een bezoek van een inspecteur altijd contact op met je consulent en vermeld de naam en dienst van de inspecteur. De contactinformatie van de consulent vind je hier.

Mag ik de inspecteur de toegang tot mijn woning ontzeggen?

Neen, aangezien jouw woning als de werkplaats van de huishoudhulp wordt beschouwd, ben je verplicht de inspecteur binnen te laten.

Mijn huishoudhulp gaat uitzonderlijk een uurtje vroeger naar huis: moet ik dat betalen?

Neen, je betaalt één dienstencheque per gepresteerd uur. Je kan en mag je huishoudhulp niet in dienstencheques uitbetalen voor niet-gepresteerde uren. Dit is één van de zaken waarop de inspecteurs gericht gaan controleren.

Wat doe ik als mijn huishoudhulp een kwartiertje langer werkt?

Per gepresteerd uur voorzie je één dienstencheque. Dus één cheque voor elke 60 minuten. Is je huishoudhulp uitzonderlijk wat langer aan het werk geweest, bijvoorbeeld een kwartiertje extra? Dan wordt voor die 15 minuten ook één cheque aangerekend. Het resterende tegoed van drie kwartier wordt overgedragen naar je volgende poetsbeurt. 

Ik annuleer mijn huishoudhulp omdat ik niet thuis ben: betaal ik dan toch?

Neen, je betaalt enkel voor de gepresteerde uren. Je kan geen dienstencheques gebruiken voor niet-gewerkte uren.

Goed om te weten:

  • Je kan je huishoudhulp tot vijf keer per jaar zonder kosten annuleren. Wel vragen we je om ons minstens vijf werkdagen op voorhand op de hoogte te brengen.
  • Een poetsbeurt annuleren wordt betalend als het aantal poetsbeurten dat je kosteloos kan annuleren op is of je te laat verwittigt.
     

Specifieke vraag over je huishoudhulp?

Je contacteert je consulent via telefoon, per chat of e-mail.

Contacteer je consulent

Deel dit artikel

Verder lezen

werkomgeving-huishoudhulp
Blog

De unieke werkomgeving van de huishoudhulp

‘Naar je werk gaan’ is voor vele huishoudhulpen telkens een aparte ervaring. Ze trekken elke werkdag de deur van hun eigen woning dicht om een tijdje later de thuis van een andere familie te betreden en daar aan de slag te gaan. We vroegen Kelly Timmerman, een van onze ervaren huishoudhulpen, en Tessa Cornelis, expert customer journey bij Helan Huishoudhulp, naar hun bevindingen bij die ietwat bijzondere werksituatie.

Blog

Ergonomie? Ook voor je huishoudhulp!

Soms sta je er niet bij stil, maar je werkgever levert een behoorlijke inspanning om je gezondheid te garanderen op het werk. Denk maar aan het bureau op kantoor dat ergonomisch is afgesteld bijvoorbeeld. Ook bij Helan Huishoudhulp zien we erop toe dat jouw huishoudhulp alles weet over ergonomisch werken. En dat is broodnodig, zo ondervond ook onze huishoudhulp Tara. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Blog

Veilig aan de slag? Help je huishoudhulp!

We willen onze huishoudhulpen een extra duwtje in de rug geven om veilig te kunnen werken. En jij kan ons daarbij helpen! Ontdek het hier.

Blog

Waarom werken bij Helan Huishoudhulp?

Bij Helan Huishoudhulp in huis vinden we het belangrijk dat huishoudhulpen zich goed voelen in hun job. Onze consulenten zorgen voor een goede begeleiding en organiseren kwalitatieve opleidingen. Want voor Helan maken medewerkers het verschil: zij bepalen de kracht van onze organisatie.