De impact van corona op het ziekenfonds
Ook als ziekenfonds voelen we de impact van het coronavirus zeer hard. Meer en meer mensen worden ziek, waardoor onze medewerkers meer documenten moeten verwerken. Denk maar aan de terugbetaling van ziektebriefjes, het behandelen van uitkeringen en medische akkoorden. Helaas treft corona ook onze medewerkers, waardoor we met minder mensen meer werk moeten verzetten en minder telefonisch beschikbaar zijn. Je hebt misschien zelf al gemerkt dat de wachttijden oplopen als je ons belt.
We werken aan onze bereikbaarheid: de laatste maanden hebben we al 31 mensen aangeworven om onze teams te versterken en op korte termijn plannen we om nog 10 mensen aan boord te nemen. Zodat jij zo terug kunt rekenen op de service die je van ons gewend bent. We bedanken je alvast voor je begrip.
Uitkeringen en terugbetalingen
Omwille van COVID-19 loopt de verwerking van documenten een lichte vertraging op. De betaling van een vervangingsinkomen kan hierdoor tot 3 weken duren.
Volg je terugbetalingen en uitkeringen op via Mijn Helan, en abonneer je op de melding via sms of e-mail: zo weet je meteen wanneer een bedrag werd gestort.
Helan ziekenfonds contacteren
Omdat je momenteel langer moet wachten om een medewerker van ons service center aan de lijn te krijgen, raden we je deze alternatieven aan om ons te contacteren.
Een eenvoudige vraag?
- Bekijk de veelgestelde vragen aan Helan ziekenfonds.
- Stel je vraag aan chatbot Sam, of vul ons contactformulier in.
- Stel ons je vraag over je uitkeringsdossier.
Selfservice
- Heel wat administratieve zaken kun je zelf regelen via Mijn Helan.
- Wist je dat je veel documenten ook digitaal aan ons kunt bezorgen?
- Je kan ons je arbeidsongeschiktheid digitaal melden.
Persoonlijk advies over jouw dossier?
- Plan je afspraak online met een adviseur via video of in een kantoor.
Post voor Helan
- Post voor Helan kan je nog steeds deponeren in de Helan-brievenbussen. Ze worden op regelmatige basis geledigd. Vind een brievenbus in je buurt.
- Of stuur je briefwisseling naar Helan ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk.
Bedankt voor je begrip
Bedankt voor je begrip voor de moeilijke bereikbaarheid. Onze medewerkers doen er alles aan om een optimale dienstverlening te blijven garanderen.
Deel dit artikel
Verder lezen
Corona veiligheidsmaatregelen in je Helan kantoor
Je Helan-kantoor is op dit moment alleen open op afspraak. Ontdek hier de veiligheidsmaatregelen voor jouw gezondheid en die van onze medewerkers. Liever advies op afstand? Vraag advies via videogesprek.
eAttest vervangt papieren doktersbriefjes
Je krijgt een papieren attest van je huisarts, je kleeft er een kleefbriefje op en brengt het binnen bij je ziekenfonds. Zo gaat het al decennia, maar daar kwam een eind aan. Vanaf 1 januari 2018 zag het elektronisch attest (eAttest) het licht, een belangrijke evolutie die je leven een pak makkelijker maakt.
Deel jij je medische gegevens van je Elektronisch Medisch Dossier (EMD)?
Je herinnert het je misschien nog: vroeger bewaarde je huisarts je medische gegevens op papier. Sommigen deden dat op losse bladen, anderen in een steekkaartenbak. Tegenwoordig wordt je medisch dossier elektronisch bewaard. Er is het elektronisch medisch dossier (EMD), maar ook het globaal medisch dossier (GMD). Wat is het verschil tussen de 2? En wat zijn de voordelen voor jou?
Vragenlijst helpt patiƫnten om werk te hervatten op eigen maat
Er is een vragenlijst om in te schatten of iemand opnieuw aan het werk kan. Op basis van de antwoorden kan het ziekenfonds een re-integratietraject op maat uitstippelen, met een nog betere begeleiding.