Portret van Marta, poetscoach bij Helan Huishoudhulp sinds 2016
Marta Oczkowska (55) volgde 28 jaar geleden de liefde van Polen naar België. Ze is moeder van drie en plusmama van twee. "Mama zijn is mijn voornaamste job," lacht Marta. Toch combineert ze sinds 2018 twee functies bij Helan Huishoudhulp: ze is huishoudhulp én poetscoach.
Twee keer per week coacht ze haar collega's, vaak nadat er door een klant of een consulent een probleem gemeld werd. "Je kan geen goeie poetscoach zijn als je niet weet wat de job inhoudt," vindt ze. "Elke poetscoach moet ervaring hebben als huishoudhulp." En die ervaring heeft Marta ruimschoots. Ze poetst al dertig jaar, en nog altijd met evenveel passie voor properheid.
Het leven is anders als alles op zijn plaats staat. Er bestaat geen luxe zonder properheid. Niet in de duurste villa, en ook niet in de kleinste studio.
Toen ze naar België kwam, wou Marta absoluut werken. Gelijke rechten en plichten voor mannen en vrouwen, dát heeft ze van thuis meegekregen. Ze volgde Nederlandse les en ze begon te werken als huishoudhulp tot er kindjes kwamen. In december 2016, toen haar kinderen tieners waren, ging Marta voltijds aan de slag als huishoudhulp bij Partena (intussen Helan Huishoudhulp).
"Ik werd daar heel goed ontvangen. Ik kreeg meteen een contract, werkschoenen, handschoenen, een schort en een boekje met informatie. De maandag daarop mocht ik al beginnen. Ik was zo trots als een pauw." Intussen is ze al zes jaar poetscoach bij Helan Huishoudhulp. Maar wat is dat, een poetscoach?
Als poetscoach ben ik begeleider op het terrein
"Als huishoudhulp werk je alleen," zegt Marta. "Je hebt amper contact met collega's, enkel met je consulent. Máár: consulenten hebben een administratieve job. Voor praktische hulp en om problemen op te lossen op het terrein zijn wij er: de poetscoachen. Ik ondersteun in de eerste plaats mijn collega's en tegelijk ook onze klanten. Meldt de klant een probleem aan de consulent? Dan ga ik met de huishoudhulp ter plaatse kijken wat er aan de hand is."
Marta's checklist:
"Wie niet van properheid en kuisen houdt, gaat deze job niet lang blijven doen," weet Marta. Het is ook een fysiek intensieve job. Er zijn véél factoren waar we rekening mee moeten houden."
Ik heb intussen zo'n 300 coachings gedaan. Dus ik heb wel wat gezien (lacht).
"Gelukkig doen de meeste klanten hun best om ons werk aangenamer te maken door bijvoorbeeld alles picobello op te ruimen. Maar ik zie ook onveilige woningen waar tegels losliggen, de elektrische bedrading blootligt of er een verbouwing aan de gang is. Het gebeurt ook dat de huishoudhulp moet schoonmaken met drie ouderwetse vodden, zonder emmer of met een stofzuiger die niet goed werkt. Dat gebeurt écht, hé. En ja, dan is je job goed doen onmogelijk."
Het valt me op dat Belgische klanten over het algemeen nogal traditioneel zijn.
Zo hebben weinig klanten een ergonomische poetsset om de vloer mee te dweilen. Ze denken dat het met een dweil ook wel lukt. Dat is een van de redenen waarom huishoudhulpen vaak rugklachten of gewrichtspijn hebben. De bijscholing Ergonomisch Werken die Helan organiseerde, heeft mijn leven veranderd."
Soms is er nood aan praktische begeleiding op de werkvloer
Startende huishoudhulpen hebben dikwijls weinig ervaring. "Helan biedt informatie tijdens de onthaaldagen en er zijn regelmatige bijscholingen," zegt Marta. "Maar soms is er ook nood aan praktische begeleiding op de werkvloer. Veel huishoudhulpen zijn nog Nederlands aan het leren, wat echt moeilijk is. Niet iedereen kan alles volgen. Daardoor missen ze een deel van de informatie die Helan meegeeft waardoor ze misschien geen goede routine of structuur hebben. Of ze begrijpen niet altijd wat de klant wil. Terwijl een goede communicatie tussen klant en huishoudhulp zo belangrijk is."
Wees duidelijk in wat je verwacht van je huishoudhulp en zeg wat je prioriteiten zijn
"Een goede communicatie en goede afspraken maken van in het begin zijn het belangrijkst. Dan kan de huishoudhulp daarop inspelen en de beschikbare tijd optimaal organiseren. Doe af en toe eens een babbeltje of drink een koffie van mens tot mens. Luister ook oprecht naar wat je huishoudhulp zegt. Stel vragen. Zeg waar je blij mee bent en durf het ook zeggen als er dingen zijn die je anders wil en hoe je dat ziet. Dat is altijd in het voordeel van je huis."
Het leukste aan mijn job? De uitdaging.
Marta: "Als huishoudhulp heb je routine. Je weet wat je bij welke klant moet doen. Dat is altijd hetzelfde. Als coach heb ik variatie: elke coaching is anders. Een ander probleem, andere mensen. Ik bekijk elk geval objectief. Ik zie wat ik zie. En ik hoor wat ik hoor. En daar probeer ik dan een oplossing voor te zoeken. Vaak volstaat gewoon een keer samen poetsen en wat goede raad rond organisatie op basis van mijn ervaring. Eerlijk is eerlijk: de collega's leren van mij, maar ik leer ook elke dag van mijn collega's."
Helan Huishoudhulp: eerste hulp in drukke tijden
Deel dit artikel
Tags
HuishoudhulpVerder lezen
10 opruimtips van Nele Colle
Rust in je huis is ruimte in je hoofd. Opruimcoach Nele Colle deelt haar beste tips met jou.
Veilig aan de slag? Help je huishoudhulp!
We willen onze huishoudhulpen een extra duwtje in de rug geven om veilig te kunnen werken. En jij kan ons daarbij helpen! Ontdek het hier.
Zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar?
Dienstencheques zijn een voordelige manier om een poets- of strijkhulp in te schakelen. Oorspronkelijk werden ze ingevoerd door de overheid om zwartwerk tegen te gaan. Wat is nu precies het voordeel van dienstencheques? En zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar? Dat ontdek je hieronder.
Waarom werken bij Helan Huishoudhulp?
Bij Helan Huishoudhulp in huis vinden we het belangrijk dat huishoudhulpen zich goed voelen in hun job. Onze consulenten zorgen voor een goede begeleiding en organiseren kwalitatieve opleidingen. Want voor Helan maken medewerkers het verschil: zij bepalen de kracht van onze organisatie.