
Waarom peuters en baby’s nergens zoveel van elkaar leren als bij Helan Kinderopvang
Saar en Abigail
teamleiders Kinderopvanglocaties Hiphoi en Trottertrein
Helan Kinderopvang kiest al jaren resoluut voor de methode van verticaal werken. Met verticaal werken wordt de opvang in verticale groepen bedoeld. Zo scheiden we baby’s bewust niet van peuters, maar vangen we hen samen op. Die mix aan leeftijden weerspiegelt het best het gezinsleven en de rest van de samenleving.
Ook in onze jongste cluster in Limburg stapten we in 2024 over op verticaal werken. Ondertussen zijn drie van de vier kinderdagverblijven in die cluster met deze nieuwe werkmethode van start gegaan. Twinkeltuin Hulst uit Tessenderlo is binnenkort als laatste aan de beurt.
Vanuit pedagogisch oogpunt zien we enorm veel heil in deze aanpak. Zo prikkelt de aanwezigheid van oudere kinderen ook de zelfstandigheid van de allerjongsten. Die zien de grotere kinderen zelfstandig eten en willen het daarna ook zelf proberen. Of ze willen op het potje omdat ze het ook bij hun grotere vriendjes hebben gezien. De Helan Kinderopvang-waarde ‘Ik wil, ik kan, ik doe het zelf’ komt hier sterk naar voor. De oudere kinderen leren dan weer zorg dragen voor en rekening houden met hun kleinste speelkameraden.
De mix aan leeftijden zorgt voor extra leermomenten en een steile leercurve. Baby’s genieten van de energie en aandacht van peuters en pikken onbewust ook de positieve relatie op tussen de vaste begeleiders en de ouders die de kinderen brengen en afhalen.
Maar hoe denken de vaste begeleiders van kinderdagverblijf Hiphoi uit Ham nu echt over de veranderingen van de voorbije maanden? We gingen in gesprek met Marissa, Gwen, Polina, An en Sofie.
Hoe stonden jullie tegenover de switch naar verticaal werken toen de vraag kwam?
Marissa: ‘Eerlijk? Ik zag het eigenlijk totaal niet zitten. Ik voelde enorm veel stress.’
Gwen: ‘Ik kende de manier van werken al en vond het daardoor niet zo spannend. Ik heb altijd al met alle leeftijden gewerkt dus liet het op me afkomen.’
Waar zagen jullie tegenop?
Gwen: ‘Hoe we alles zouden gaan organiseren. Hoe knutsel je bijvoorbeeld met peuters als er nog baby’s een fles moeten krijgen? In het begin was het zoeken, maar nu zijn we zodanig op elkaar afgestemd dat het nog weinig moeite kost.’
Sofie: ‘Ik sluit me hierbij aan. De grootste uitdaging zat bij ons vooral in het routinematig werken. Bij de overstap naar het verticaal werken, was ons team niet volledig. We konden moeilijk tot vaste afspraken maken omdat onze derde collega niet aan het werk was, maar ondertussen is dit opgelost.’
Welke tips zouden jullie geven aan collega’s die binnenkort overstappen op verticaal werken?
Polina: ‘Altijd kalm blijven.’
Marissa: ‘Ja, alleen kalmte kan je redden. We vonden vrij snel onze draai, maar het is veel trial and error geweest. We hebben veel moeten uitproberen en we zijn eigenlijk nog steeds op zoek naar manieren om ons te organiseren. De samenstelling van de groep verandert ook voortdurend. Plots vertrekken er kinderen naar school en komen er opnieuw baby’s bij. Het is niet omdat het vandaag goed op punt staat, dat het morgen nog zo is.’
Polina: ‘De grootste uitdaging voor ons is het gedrag van sommige peuters. We hebben op dit moment een peuter die wel eens durft uit te halen naar baby’s. Zo’n boodschap brengen naar ouders is niet leuk. De inrichting van de ruimte wordt hierdoor nog belangrijker en is eigenlijk nooit af. Je moet peuters voortdurend entertainen.’
Waar loop je vandaag nog tegenaan?
An: ‘Kinderen laten slapen in een verticale werking is voor mij nog een uitdaging. Je moet heel goed nadenken wie je waar legt. Soms heb je er zo goed over nagedacht en gebeurt het nog dat een kind wakker wordt en de hele kamer wakker maakt.’
Als je de keuze had, koos je dan voor de verticale of horizontale werking?
An: ‘Ik heb in beide systemen gewerkt en kies toch voor de verticale methode omdat dat het beste van beide werelden combineert. Je kan je uitleven met de peuters wanneer ze daar nood aan hebben, maar vijf minuten later evengoed de tijd nemen om een baby te knuffelen. Het sluit helemaal aan bij de waarde ‘Jij kijkt naar mij, jij praat met mij, jij komt dichterbij.’ Ik zou niet meer functioneren in een horizontale werking.’
Sofie: ‘Als ik heel eerlijk ben, verkies ik nog steeds de verticale werking. Ik vind het moeilijk om te schipperen tussen de noden van baby’s en peuters. Ik heb altijd bij peuters gestaan en daar ligt mijn hart. Ik ben sterk in het uitwerken van activiteiten voor die doelgroep en hetzelfde aanbieden voor baby’s vraagt uiteraard een aanpassing.’
Deel dit artikel
Tags
KinderopvangVerder lezen
Dankbaar voor onze vrijwilligers in de kinderopvang
Onze vrijwilligers maken het verschill. En daar zijn we dankbaar voor. Ontdek snel hoe we hen daarvoor in de watten hebben gelegd.
Op een gezond nieuw jaar
2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.
15 min bewegen in de kinderopvang goed voor motorische ontwikkeling
UGent en VUB rondden net een beloftevolle pilootstudie af in de kinderdagverblijven van Helan Kinderopvang. Daaruit bleek niet alleen dat een kwart van de 1- tot 3-jarigen onder de referentiewaarden van motorische vaardigheden scoort. Maar ook dat, wanneer men in de crèche gedurende 15 minuten per dag gericht oefende op motoriek, de kinderen met rasse schreden vooruitgingen - letterlijk en figuurlijk. Alle partijen roepen daarom op om werk te maken van kwaliteitsvolle beweging in de kinderopvang.
Dichter bij je kind met babygebaren
Door gebaren aan woorden toe te voegen, kan je beter met je baby communiceren. Pedagogisch coach Karen legt uit hoe ze dat bij Helan Kinderopvang aanpakken.