Waarom de eerste 1000 dagen van jouw kind zo cruciaal zijn voor een goede ontwikkeling
Lisa Degreve
Pedagogisch coördinator bij Helan Kinderopvang
Het is een veelgehoorde leuze vandaag: de eerste 1000 dagen van een kind, vanaf de bevruchting tot de tweede verjaardag, zijn cruciaal voor een goede ontwikkeling. Hoe Helan die eerste 1000 dagen ondersteunt, vroegen we aan Lisa Degreve, pedagogisch coördinator bij Helan Kinderopvang.
Wat zegt de theorie van de eerste 1000 dagen eigenlijk?
Het gaat erover dat de basis voor de lichamelijke, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van een volwassene wordt gelegd tijdens z’n eerste 1000 dagen als kind.
Of omgekeerd: als in deze fase de ontwikkeling van een kind goed loopt, dan heeft het daar voor de rest van zijn of haar leven baat bij.
Maar het is ook belangrijk om het niet als een doctrine te zien. Er bestaat voor die eerste 1000 dagen niet zomaar één recept dat iedereen moet volgen om het ideale kind groot te brengen. Opvoeden is maatwerk. De theorie wil gewoon benadrukken dat kinderen van bij het prille begin baat hebben bij waardevolle ondersteuning op maat. Thuis én in de kinderopvang.
Hoe gaat Helan Kinderopvang om met die theorie?
Wij benadrukken vooral dat elk kind een aanpak op maat verdient. En dat elk kind moet kunnen groeien op z’n eigen tempo en volgens z’n eigen behoeften op elk moment. We hechten ook veel belang aan een goede samenwerking met de ouders. Zo kunnen we het kind samen een stabiele basis bieden.
Wij vinden het ook belangrijk dat ouders bij ons kunnen kiezen voor groepsopvang in een kinderdagverblijf of gezinsopvang bij een onthaalouder. Of voor een combinatie van beide. Wat het beste bij hen en hun kind past.
Kinderen hebben van bij het prille begin baat bij waardevolle ondersteuning op maat. Thuis én in de kinderopvang.
Hoe belangrijk is de inrichting van de kinderopvang voor een kind?
In de kinderopvang zijn de meubels en het interieur helemaal afgestemd op het kind. Dat betekent dat we er goed kunnen inspelen op de noden van elk kind op elk moment.
Een kind in de opvang is voor ons niet alleen een persoon die zich nog moet ontwikkelen. Een baby heeft al een eigen persoonlijkheid en een eigen identiteit. En met de behoeften
van elke fase houdt de omgeving van de kinderopvang rekening. Baby’s en kinderen kunnen er veilig op verkenning gaan.
Maar kinderopvang is natuurlijk meer dan een plek.
Het gaat natuurlijk vooral ook om de mensen die het kind omringen. De interactie tussen kinderen onderling en die tussen kind en kinderbegeleider zijn bijzonder waardevol.
We coachen onze kinderbegeleiders daarom via een actief pedagogisch beleid. Zo hebben we onze Waardenboom, waarmee we benoemen wat waardevolle interactie betekent, vanuit het perspectief van het kind.
Zoals bijvoorbeeld: “Jij kijkt naar mij, jij praat met mij, jij komt dichtbij.” Of: “Zie mij graag, speel met mij, troost mij.”
We helpen elk kind groeien op z’n eigen tempo. En we werken aan taalverrijking. We zingen, gebruiken synoniemen, lezen voor. En we knopen bewust gesprekjes aan met kinderen.”
Naar de opvang gaan is een meerwaarde voor je kind.
Hoe belangrijk is het voor kinderen om leeftijdsgenoten om zich heen te hebben?
Ouders melden ons vaak dat hun kind beter eet in de kinderopvang en vragen zich af hoe dat komt. Dan weten wij: dat is de kracht van de groep. Andere kinderen zien eten, doet eten.
De sociale vaardigheden van een kind gaan er ook op vooruit in de opvang. Andere kinderen in actie zien inspireert kleintjes, want op hun leeftijd is imitatie een drijvende factor.
Wij gebruiken die factor ook om aan de motoriek van kinderen te werken. Als je met kinderen van 0 tot 3 jaar gerichte bewegingsoefeningen doet, gaan hun motorische vaardigheden er merkelijk op vooruit. Dat blijkt uit een project dat we samen met de Universiteit Gent hebben opgestart.
We blijven inzetten op ontwikkeling op allerlei vlakken. Maar belangrijk is wel: zonder enige resultaatsverplichting. De focus ligt op plezier, vertragen en verwonderen. We drillen de kinderen niet. Niks moet, niksen mag. En het mag allemaal ook gewoon plezant blijven.
Op zoek naar kinderopvang?
Neem zeker eens een kijkje bij onze onthaalouders en kinderdagverblijven.
Deel dit artikel
Tags
Baby KinderopvangVerder lezen
Potjestraining: wanneer en hoe begin je ermee?
Meestal begint potjestraining rond de leeftijd van 2 jaar. Maar sommige kinderen zijn er vroeger of net later klaar voor. Helan Kinderopvang geeft je tips om met potjestraining te starten.
Wat is sensorisch spel? En wat zijn de voordelen?
Sensorisch of sensopatisch spel is eenvoudig uitgelegd spel waarbij je kind zijn of haar zintuigen gebruikt. Je kind gaat dus ontdekken met zijn/haar ogen, oren, handen, neus en… jawel, ook met de mond. Hoe dat eruit ziet en wat de voordelen zijn, leggen we je graag uit.
Hoe ga je met driftbuien om?
Wat is dat met die driftbuien? Van waar komen ze? Hebben alle kinderen er last van? Abigail, teamleader bij Helan Kinderopvang, geeft je tips voor wanneer je kleine telg zich nog eens van zijn of haar beste kant laat zien.
Interview met een kinderverzorgster
Dana is kinderverzorgster bij kinderdagverblijf Boskabouter in Melle en zorgt samen met haar collega’s dagelijks voor zo’n 21 kinderen die tussen de 2 maanden en 2,5 jaar oud zijn. Zij vond 5 jaar geleden haar roeping in het verzorgen van de allerkleinsten. Kinderverzorgster, wat houdt dat eigenlijk in? Ontdek hier alles over dit buitengewoon beroep.