Helan Huishoudhulp investeert meer dan ooit in mensen
Anne Coppens
directeur Helan Huishoudhulp
Orde in je huis en rust in je hoofd. Dat is wat Helan Huishoudhulp haar klanten belooft. Met meer dan 14 jaar ervaring in de vingers weet het dienstenchequebedrijf wat er nodig is om die belofte waar te maken. “De manier waarop wij met onze klanten en huishoudhulpen omgaan, dat maakt het verschil”, aldus directeur Anne Coppens.
De dienstenchequesector beleeft woelige tijden. Financiële problemen doen veel bedrijven de das om. Huishoudhulpen hebben er schoon genoeg van en eisen hogere lonen en betere werkomstandigheden.
Te midden van al dat gewoel klinken er gelukkig ook positieve stemmen. Zoals die van Anne Coppens, directeur van Helan Huishoudhulp. “We begrijpen de bezorgdheid. De sector kent veel uitdagingen en die moeten we structureel aanpakken.
Maar er worden ook onwaarheden verteld. Mensen worden opgehitst. Op sectoraal niveau lopen de spanningen soms hoog op, maar binnen ons bedrijf voelen we dat minder. We hebben een zeer goede verhouding met de vertegenwoordigers van onze werknemers in de ondernemingsraad. Helan Huishoudhulp is een vzw, geen commercieel bedrijf. Dat is het verschil. Elke euro die we verdienen, vloeit terug naar de ondersteuning van onze huishoudhulpen, niet naar aandeelhouders.”
Onze klanten en huishoudhulpen zijn onze ambassadeurs.
Sociale ondernemer
Het systeem van dienstencheques is uniek in Europa en biedt heel wat voordelen, vertelt Anne. “Voor veel mensen vergemakkelijkt het de toegang tot de arbeidsmarkt. Het gaat zwartwerk tegen, waardoor je beschermd bent als werknemer. Het is gesubsidieerd en dus betaalbaar voor de klant.
Maar het systeem botst op zijn limieten. Negen euro per dienstencheque is te weinig. De subsidies zijn sinds 2014 niet meer verhoogd. Er worden ook steeds meer voorwaarden gesteld. Ik ben voorstander van open ondernemerschap. Met een duidelijk kader en controle door de overheid, maar met minder inmenging.”
Zo besliste Helan Huishoudhulp in 2024 om de klantenbijdrage op te trekken. Dat is nodig om de werking financieel rendabel te houden. Op die manier kan de sociale ondernemer blijven inzetten op een veilige, gezonde en ondersteunende omgeving voor alle medewerkers.
Klanten bij wie ik al jaren over de vloer kom, beschouwen me inmiddels niet meer als hun poetshulp. Ze zien me echt als Quincy. Mijn consulent doet haar job geweldig. Ze zet alles op papier. Een verlofaanvraag? Een zieke klant? Ik krijg het allemaal zwart op wit, zodat er achteraf niet over getwist kan worden. Je moet als huishoudhulp echt op zoek naar een kantoor waar je een goed gevoel bij hebt.
Investors in people
Helan Huishoudhulp was het eerste dienstenchequebedrijf met een 'Investors in People'-logo. Dat is het kwaliteitscertificaat voor werkgevers die de focus leggen op het welzijn van medewerkers. “Veel huishoudhulpen hebben geen ervaring of zijn anderstalig. Het is een fysiek belastende job. En het kan ook eenzaam zijn. We willen onze mensen dus zo goed mogelijk opleiden, begeleiden en ondersteunen.”
Huishoudhulpen krijgen niet alleen een vast contract, een zelfgekozen uurrooster, maaltijdcheques en praktijkgerichte coaching. Er is ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, mentale weerbaarheid, motivatie … En daar pluk je als klant de vruchten van.
Helan Huishoudhulp kan dan ook uitpakken met zeer hoge tevredenheidsscores, van alle partijen. “De manier waarop wij met onze klanten en huishoudhulpen omgaan, dat maakt het verschil. Zij zijn onze ambassadeurs.”
Nergens beter dan bij Helan
In 2024 zet Helan Huishoudhulp volop in op groei. Anne Coppens: “Begin mei hebben we ACC Dienstencheques overgenomen. Vandaag hebben we zo’n 4.200 medewerkers in dienst. Zo verankeren we onze positie in de top tien van Vlaamse dienstenchequebedrijven.
Maar de manier waarop we groeien vinden we belangrijker dan groei zelf. Als socialprofitspeler gaan we voor duurzame tewerkstelling.” Want tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. En tevreden klanten voor duurzame groei. Op die manier is de cirkel rond.
Werken als Helan Huishoudhulp?
Deel dit artikel
Tags
HuishoudhulpVerder lezen
Veilig aan de slag? Help je huishoudhulp!
We willen onze huishoudhulpen een extra duwtje in de rug geven om veilig te kunnen werken. En jij kan ons daarbij helpen! Ontdek het hier.
Zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar?
Dienstencheques zijn een voordelige manier om een poets- of strijkhulp in te schakelen. Oorspronkelijk werden ze ingevoerd door de overheid om zwartwerk tegen te gaan. Wat is nu precies het voordeel van dienstencheques? En zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar? Dat ontdek je hieronder.
Waarom werken bij Helan Huishoudhulp?
Bij Helan Huishoudhulp in huis vinden we het belangrijk dat huishoudhulpen zich goed voelen in hun job. Onze consulenten zorgen voor een goede begeleiding en organiseren kwalitatieve opleidingen. Want voor Helan maken medewerkers het verschil: zij bepalen de kracht van onze organisatie.
Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen
Opgeruimd staat netjes! Een schone, nette omgeving brengt jou én je huisgenoten tot rust. Bij sommigen zit regelmatig poetsen gebeiteld in hun weekprogramma. Voor alle anderen geven we met plezier enkele handige tips mee! Want iedereen vraagt zich wel af waar ze in hemelsnaam moeten beginnen bij het opruimen van hun huis.