Blog

#iktoonrespect: grensoverschrijdend gedrag tegenover huishoudhulpen is onaanvaardbaar

Bij Helan vinden we welzijn heel belangrijk. Jezelf veilig voelen hoort daar ook bij. Daarom tolereren we grensoverschrijdend gedrag niet. Jammer genoeg komen ook onze huishoudhulpen soms in aanraking met ongepast gedrag. In Vlaanderen krijgen 6 op de 10 huishoudhulpen wel eens te maken met een vorm van geweld. Bij Helan doen we er alles aan om onze huishoudhulpen daartegen te beschermen.

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag vindt plaats wanneer iemand niet instemt met het gedrag van een ander, maar dat gedrag toch moet ondergaan. Het kan zich op verschillende manieren uiten:

  • pesten
  • geweld: verbale agressie, fysieke agressie, intimidatie …
  • racisme en discriminatie
  • uitsluiting
  • ongewenst seksueel gedrag

Maar er zijn ook subtielere vormen van grensoverschrijdend gedrag. Als mensen niet op een respectvolle manier worden behandeld, gaat dat doorwegen en kan het leiden tot onhoudbare situaties.

Ook in de sector van de dienstencheques is grensoverschrijdend gedrag jammer genoeg een realiteit. Bij Helan Huishoudhulp tolereren we dit gedrag niet. Niet tussen medewerkers onderling en ook niet tussen medewerkers en klanten. Respectvol gedrag is onze norm.

Wat is aanvaardbaar gedrag?

Aanvaardbaar gedrag in een professionele relatie met je huishoudhulp betekent op de eerste plaats respect hebben voor elkaar. Duidelijke communicatie is alvast een stevige basis: communiceer op een beleefde en rustige manier en luister naar elkaar.

Alleen via een open communicatie kan je elkaars verwachtingen leren kennen. Aanvaardbaar gedrag steunt op gelijkwaardigheid en actief luisteren naar elkaar.

Waar kan je zelf op letten?

Respectvol omgaan met je huishoudhulp omvat vele facetten. Agressie, discriminatie en pesterijen zijn voor ons onaanvaardbaar.

Maar ook op andere vlakken kan je attent zijn voor je huishoudhulp. Wanneer je bijvoorbeeld ontevreden zou zijn over bepaalde opdrachten, is het belangrijk om open en beleefd te blijven communiceren.

Je hebt een huishoudhulp bij Helan

Ben je zelf thuis als je huishoudhulp langskomt, dan is rechtstreeks feedback geven natuurlijk het beste. Ben je niet thuis als je huishoudhulp langskomt? Noteer dan je verwachtingen in de Poetswijzer. Dat is het communicatieschriftje tussen je huishoudhulp en jezelf. Download jouw Poetswijzer of vraag ernaar bij je consulent.

Tips voor een open en opbouwend gesprek:

  • Neem je tijd voor het gesprek. Leg rustig uit wat je bedoelt.
  • Begin met iets positiefs en zeg dan wat er beter kan.
  • Geef je huishoudhulp de kans om te reageren en zoek samen naar een oplossing.
  • Hou het bij de feiten. Richt je niet op de persoon.
  • Wees constructief. Geef advies of suggesties over hoe het beter zou kunnen.
  • Blijf realistisch. Hou het aantal uren en de middelen voor je huishoudhulp in gedachten.
  • Tevreden? Ook dat mag gezegd worden. Geef gerust een complimentje.

Hoe beschermen we bij Helan onze medewerkers?

Er worden dit jaar opleidingen georganiseerd om onze huishoudhulpen te sensibiliseren over alle aspecten die met het thema te maken hebben: wat is het, hoe reageer je best en hoe voorkom je het? Alle huishoudhulpen krijgen ook de mogelijkheid om hierover een digitale opleiding te volgen.

Medewerkers van Helan Huishoudhulp kunnen met mogelijke klachten altijd terecht bij hun consulent en bij de interne vertrouwenspersonen

Wat zijn de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag?

Ook de overheid zorgt voor maatregelen om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Wie een vorm van geweld gebruikt, kan voor een jaar geschorst worden als gebruiker van dienstencheques. Bij herhaling kan dat zelfs tot vijf jaar oplopen.

Niet alleen fysiek geweld, maar ook pesterijen of seksueel ongewenst gedrag kunnen tot een schorsing leiden.

Ook Helan Huishoudhulp neemt maatregelen als dergelijk gedrag zich voordoet. Dat kan leiden tot stopzetting van het klantencontract, zoals ook vermeld in onze algemene voorwaarden, artikel 12.

Het Werkbaarheidsfonds Dienstencheques lanceert in maart een campagne over grensoverschrijdend gedrag. Je vindt er alles over op de website iktoonrespect.be.

Een proper huis geeft rust in je hoofd. Maar hoe fit in je hoofd ben jij?

Doe de test

Deel dit artikel

Verder lezen

Blog

Veilig aan de slag? Help je huishoudhulp!

We willen onze huishoudhulpen een extra duwtje in de rug geven om veilig te kunnen werken. En jij kan ons daarbij helpen! Ontdek het hier.

Blog

Zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar?

Dienstencheques zijn een voordelige manier om een poets- of strijkhulp in te schakelen. Oorspronkelijk werden ze ingevoerd door de overheid om zwartwerk tegen te gaan. Wat is nu precies het voordeel van dienstencheques? En zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar? Dat ontdek je hieronder.

Blog

Waarom werken bij Helan Huishoudhulp?

Bij Helan Huishoudhulp in huis vinden we het belangrijk dat huishoudhulpen zich goed voelen in hun job. Onze consulenten zorgen voor een goede begeleiding en organiseren kwalitatieve opleidingen. Want voor Helan maken medewerkers het verschil: zij bepalen de kracht van onze organisatie.

Blog

Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen

Opgeruimd staat netjes! Een schone, nette omgeving brengt jou én je huisgenoten tot rust. Bij sommigen zit regelmatig poetsen gebeiteld in hun weekprogramma. Voor alle anderen geven we met plezier enkele handige tips mee! Want iedereen vraagt zich wel af waar ze in hemelsnaam moeten beginnen bij het opruimen van hun huis.