Wat dekt een hospitalisatieverzekering?

Een hospitalisatieverzekering biedt financiële zekerheid bij ziekenhuisopnames en medische kosten die daaruit voortvloeien. Dit omvat niet alleen de kosten tijdens een opname, maar vaak ook voorafgaande onderzoeken en nabehandelingen. Hieronder enkele voorbeelden van wat een hospitalisatieverzekering meestal dekt (afhankelijk van jouw polis):

  • Verblijfskosten in het ziekenhuis
  • Medische kosten
  • Voor- en nazorgen
  • Medische kosten bij chronische ziektes

Bij Helan Ziekenfonds bieden we drie verschillende formules aan, elk met een eigen dekking en voorwaarden. Ontdek hier tot in detail wat elke formule terugbetaalt. 

Opgelet:

  • Beperkt jouw verzekering terugbetalingen door een voorafbestaande aandoening en heeft je opname daar verband mee? Dan zal je verzekering de supplementen van een eenpersoonskamer niet kunnen terugbetalen.
  • Bepaalde redenen van een opname zorgen dat een ziekenhuisopname niet gedekt is. Bijvoorbeeld als een opname veroorzaakt is door dronkenschap of drugs. Raadpleeg de algemene voorwaarden voor alle details.

 

  Hospitalia Hospitalia Medium en Hospitalia Plus
Ziekenhuisopname in België (algemeen)
Franchise Geen franchise.* Hospitalia Medium: Geen franchise.

Hospitalia Plus: Geen franchise.*
Jaarlijks globaal grensbedrag Tot € 25.000/jaar Geen jaarlijks globaal grensbedrag.
Voorschot ziekenhuis Terugbetaling wettelijk voorschot. Terugbetaling wettelijk voorschot.
Kosten die gepaard gaan met experimentele behandelingen en geneesmiddelen zijn niet verzekerd.
*Je betaalt geen franchise, behalve indien je verblijft in een eenpersoonskamer in één van de duurdere ziekenhuizen in Brussel en Wallonië, maar ook UZGent, IMelda Bonheiden en A.S.Z. Aalst. Dan wordt er 150 euro franchise aangerekend.
Terugbetalingen bij dagopname in een twee- en meerpersoonskamer
Kamersupplementen Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer. Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer.
Honorariumsupplementen Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer. Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer.
Niet-terugbetaalbare honoraria - Terugbetaling na goedkeuring medisch adviseur (geen terugbetaling voor esthetische honoraria).
Terugbetaalbare implantaten en protheses Volledige terugbetaling. Tandimplantaten niet gedekt. Volledige terugbetaling. Tandimplantaten niet gedekt.
Niet-terugbetaalbare implantaten en protheses Tot € 2.500/opname. Tandimplantaten niet gedekt. Tot € 5.000/opname. Tandimplantaten niet gedekt.
Terugbetalingen bij dagopname in een eenpersoonskamer
Kamersupplementen Tot € 80/dag. Tot € 80/dag.
Honorariumsupplementen Tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief. Tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief.
Niet-terugbetaalbare honoraria, robotchirurgie en IVF - Tot € 1.000/opname, na goedkeuring medisch adviseur. (geen terugbetaling voor esthetische honoraria)
Terugbetaalbare implantaten en protheses Tot € 1.250/opname (50% van het gefactureerde bedrag). Tandimplantaten niet gedekt. Tot € 5.000/opname. Tandimplantaten niet gedekt.
Niet-terugbetaalbare implantaten en protheses Tot € 2.500/opname. Tandimplantaten niet gedekt. Tot € 5.000/opname. Tandimplantaten niet gedekt.
Diverse kosten Tot € 6/dag (uitgezonderd kosten voor telefoon, televisie, bloemen, drank,...). Terugbetaling voor rooming-in bij kinderen jonger dan 19 jaar.
Terugbetalingen bij meerdaagse opname in een twee- en meerpersoonskamer
Kamersupplementen Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer. Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer.
Honorariumsupplementen Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer. Deze kosten gelden niet in een twee- en meerpersoonskamer.
Niet-terugbetaalbare honoraria - Volledige terugbetaling, na goedkeuring medisch adviseur (geen terugbetaling voor esthetische honoraria).
Terugbetaalbare implantaten en protheses Volledige terugbetaling. Tandimplantaten niet gedekt. Volledige terugbetaling.
Niet-terugbetaalbare implantaten en protheses Tot € 2.500/opname. Tandimplantaten niet gedekt. Tot € 5.000/opname.
Diverse kosten Terugbetaling (uitgezonderd kosten voor telefoon, televisie, bloemen, drank,...). Terugbetaling voor rooming-in bij kinderen jongeren dan 19 jaar Terugbetaling voor rooming-in bij kinderen jonger dan 19 jaar.
Terugbetalingen bij meerdaagse opname in een eenpersoonskamer
Kamersupplementen Tot € 80/dag. Tot € 80/dag.
Honorariumsupplementen Tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief. Hospitalia Medium: tot 200% van het wettelijk vastgelegd tarief.

Hospitalia Plus: tot 300% van het wettelijk vastgelegd tarief
Niet-terugbetaalbare honoraria, robotchirurgie en IVF - Tot € 1.000/opname, na goedkeuring medisch adviseur (geen terugbetaling voor esthetische honoraria).
Terugbetaalbare implantaten en protheses Tot € 2.500/opname. Tandimplantaten niet gedekt. Volledige terugbetaling. Tandimplantaten niet gedekt.
Niet-terugbetaalbare implantaten en protheses Tot € 1.250/opname (50% van het gefactureerde bedrag). Tandimplantaten niet gedekt. Tot € 5.000/opname. Tandimplantaten niet gedekt.
Diverse kosten Tot € 6/dag (uitgezonderd kosten voor telefoon, televisie, bloemen, drank,...). Terugbetaling rooming-in bij kinderen jonger dan 19 jaar tot €25/dag Terugbetaling voor rooming-in bij kinderen jonger dan 19 jaar.
Medicatie tijdens de ziekenhuisopname
Farmaceutische producten met tussenkomst in de verplichte verzekering Volledige terugbetaling. Volledige terugbetaling.
Farmaceutische producten zonder tussenkomst in de verplichte verzekering Tot € 1.200/opname. Tot € 1.200/opname.
Parafarmaceutische producten Enkel voor steunkousen: 50% in eenpersoonskamer, volledige terugbetaling in twee- en meerpersoonskamer. Tot € 250/opname en volledige terugbetaling voor steunkousen.
Voor- en nazorg, zowel bij dagopname als bij een ziekenhuisovernachting
Remgelden en honorariumsupplementen Voorzorg: Remgeld en supplementen tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief in de 30 dagen voor de opname. Nazorg: Remgeld en supplementen tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief binnen de 90 dagen na de opname. Voorzorg: Remgeld en supplementen tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief in de 60 dagen voor de opname. Nazorg: Remgeld en supplementen tot 100% van het wettelijk vastgelegd tarief binnen de 180 dagen na de opname.
Medicatie (met tussenkomst vanuit de verplichte verzekering) Voorzorg: 100% van het remgeld in de 30 dagen voor de opname. Nazorg: 100% van het remgeld binnen de 90 dagen na de opname. Voorzorg: 100% van het remgeld in de 60 dagen voor de opname. Nazorg: 100% van het remgeld binnen de 180 dagen na de opname.
Kinesitherapie Nazorg: 20 sessies binnen de 90 dagen na de opname Nazorg: 45 sessies binnen de 180 dagen na de opname.
Braces Tot € 50/opname, op voorschrift van de arts binnen de 90 dagen na de opname. Tot € 50/opname, op voorschrift van de arts binnen de 180 dagen na de opname

 

 

 

 

 

Wie is er gedekt bij een hospitalisatieverzekering?

Met een Helan hospitalisatieverzekering ben jij als verzekerde goed beschermd. Staan er kinderen onder jouw ziekenfondsdossier? Dan worden ook zij automatisch mee verzekerd. Je partner heeft een eigen ziekenfondsdossier en dient zich afzonderlijk aan te sluiten voor een hospitalisatieverzekering. 

Zo geniet je samen van financiële gemoedsrust bij ziekenhuisopnames en medische kosten.

Wat dekt een hospitalisatieverzekering niet?

Niet alle ziekenhuisopnames zijn gedekt vanuit het ziekenfonds. Als de opname niet gedekt is door de wettelijke ziekteverzekering, krijg je ook geen terugbetaling via je hospitalisatieverzekering.

Hieronder vind je een overzicht van niet-gedekte kosten. Opgelet: dit is een niet-exhaustieve lijst, er kunnen dus nog andere niet-gedekte kosten voorkomen.

  • Toiletartikelen, cosmetica, voeding, wijnen, minerale waters, luxe-uitgaven. 
  • Verstrekkingen van esthetische aard. 
  • Tandimplantaten en tandprothesen en alle verstrekkingen die daarmee samenhangen. 
  • Verstrekkingen van het type ‘verjongingskuur’. 
  • Kosten die gepaard gaan met experimentele behandelingen en geneesmiddelen. 
  • Kosten die gepaard gaan met medische behandelingen die met opzet in het buitenland gebeuren en waarvoor de adviserende arts van de wettelijke ziekteverzekering geen toestemming gegeven heeft. 
  • Kosten onderworpen aan de btw. 

Opgelet:

  • Beperkt jouw verzekering terugbetalingen door een voorafbestaande aandoening en heeft je opname daar verband mee? Dan zal je verzekering de supplementen van een eenpersoonskamer niet kunnen terugbetalen.
  • Bepaalde redenen van een opname zorgen dat een ziekenhuisopname niet gedekt is. Bijvoorbeeld als een opname veroorzaakt is door dronkenschap of drugs. Raadpleeg de algemene voorwaarden voor alle details.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Wil je meer weten over jouw verzekering bij Helan? Je vindt alle algemene voorwaarden op onze website. Aarzel niet om ons te contacteren bij vragen. We helpen je met plezier verder.

Praktische vragen en antwoorden

Om aan te sluiten bij Hospitalia, moet je ook klant zijn bij Helan Ziekenfonds. Wil je veranderen van ziekenfonds, dan kan dat heel eenvoudig online. Liever persoonlijk advies? Maak een afspraak. We helpen je graag.

Word klant  of   Vraag vrijblijvend advies

Helemaal niet. Overstappen kan snel en eenvoudig online, ook met een verzekering erbij. Jij vult een paar vragen in, en wij doen de rest. Liever persoonlijk advies? Maak een afspraak. We helpen je graag.

Word klant  of   Vraag vrijblijvend advies

Elke verzekering heeft een wachttijd. Dat is de periode vanaf je aansluiting die je moet overbruggen voor je terugbetalingen kan krijgen. Bij Helan is de wachttijd beperkt tot 6 maanden. Een zwangerschap en bevalling is een uitzondering. Hier kan een wachttijd tot 9 maanden van toepassing zijn.

Maar nood breekt wet natuurlijk. Heb je dringende medische zorgen nodig na een ongeval? Dan schrappen we de wachttijd. En ook als je voor je aansluiting al een gelijkaardige polis had, vervalt de wachttijd.

Word klant  of   Vraag vrijblijvend advies

Elke hospitalisatieverzekering heeft een medische vragenlijst bij de aanvraag, ook de verzekeringen via Helan. Dat is een vragenlijst in het kader van je medische geschiedenis.

Voor bepaalde medische aandoeningen wordt na het invullen nog een medisch verslag opgevraagd. Dit verslag kan je verkrijgen bij je huisarts of behandelende arts, en bezorg je terug aan het ziekenfonds. Aan de hand hiervan wordt beslist of je voor deze bestaande medische aandoening een beperking toegewezen krijgt voor de verzekering. We raden je aan om deze lijst altijd naar waarheid in te vullen. Als blijkt dat de medische vragenlijst onjuistheden bevat of onvolledig is, zal een uitkering geweigerd worden.

Word klant  of   Vraag vrijblijvend advies

Enkele ziekenhuizen in Brussel en Wallonië en ook UZGent, Imelda Bonheiden en A.S.Z. Aalst hanteren heel hoge ereloonsupplementen, tot 300% of meer. In die regio's ben je betrouwbaarst verzekerd met Hospitalia Plus:

  • Ben je verzekerd bij Hospitalia Plus en verblijf je in een eenpersoonskamer in één van die ziekenhuizen, dan rekenen wij een franchise van 150 euro aan. Hospitalia Plus betaalt daarnaast wel de ereloonsupplementen tot 300% terug.
  • In een meerpersoonskamer in deze ziekenhuizen rekenen we nooit een franchise aan.
  • Voor een opname in een eenpersoonskamer in een ander ziekenhuis, buiten deze lijst, rekenen we nooit een franchise aan.
  • Heb je een opname gepland in een van deze ziekenhuizen? Contacteer ons zodat we je kunnen adviseren voor een optimale terugbetaling.

Van hulp in je huishouden tot medisch vervoer en een oppas voor je kind. Hospitalia Assist levert de helpende handen die jij nodig hebt. En dat vóór, tijdens of na je ziekenhuisopname of als je zwaar ziek bent.

  • Opvang voor katten en honden.
  • Oppas voor minderjarige kinderen.
  • Pedagogische ondersteuning voor minderjarige kinderen.
  • Thuishulp voor poetsen, strijken en maaltijden, buiten een eventueel contract met Helan Poets- en Strijkhulp.
  • Ziekenoppas voor alleenstaanden tijdens de eerste nacht na opname.
  • Vervoer van derden, bijvoorbeeld kleinkinderen die naar school moeten
  • Vervoer van je hond of kat
  • Leveringen van geneesmiddelen of maaltijden aan huis
  • Niet-dringend medisch vervoer, al dan niet met een taxi
  • Psychologische bijstand
  • Onbeperkt telefonische assistentie voor je administratie

Word klant  of   Vraag vrijblijvend advies

Met de Waarborg zware ziekten ben je optimaal beschermd voor de behandelingskosten van 33 erkende zwarte ziekten:

Kanker, leukemie, Ziekte van Parkinson, Ziekte van Hodgkin, Ziekte van Alzheimer, aids, tuberculose, multiple sclerose, amyotrofische laterale sclerose, cerebrospinale meningitis, poliomyelitis, progressieve spierdystrofie, encephalitis, tetanus, mucoviscidose, ziekte van Crohn, Brucellose, levercirrose ingevolge hepatitis, sclerodermie met aantasting van de organen, diabetes type I, rectocolitis ulcerosa, ziekte van Pompe, malaria, Typhus exanthematicus, Typhoïde en paratyphoïide aandoeningen, Difterie, Cholera, miltvuur, ziekte van Creutzfeldt-Jacob, ziekte van Huntington, dementie, nierinsufficiëntie (waardoor men niet zonder dialyse kan) en lorgaantransplantatie (m.u.v. hoornvlies- en huidtransplantatie)

Word klant  of   Vraag vrijblijvend advies

Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.