Wat als de hospitalisatieverzekering via je werkgever stopt?
Heb je een collectieve hospitalisatieverzekering via je werkgever? Dat is een mooi extralegaal voordeel. Maar wat doe je als je contract stopt? Kom niet voor onaangename verrassingen te staan. Lees alles wat je moet weten op deze pagina.
Wat is een collectieve hospitalisatieverzekering?
Bij het afsluiten van je arbeidscontract kan het zijn dat je enkele extralegale voordelen krijgt, zoals een collectieve hospitalisatieverzekering. Je werkgever betaalt dan je hospitalisatieverzekering. Dit is uiteraard een mooi voordeel. Je hoeft immers niet meer zelf voor een hospitalisatieverzekering te betalen. Maar wat als je van werk verandert? Wat met pensioen, ontslag of als je werkgever het bedrijf stopzet? Ben je dan nog wel verzekerd?
Wat gebeurt er als je stopt bij je werkgever?
Als je contract bij je huidige werkgever eindigt, kan je de collectieve hospitalisatieverzekering op individuele basis voortzetten. De kans is in dit geval groot dat de premies fors duurder zijn. Je kan ook overstappen naar een andere verzekeraar, maar dan moet je opnieuw een medische vragenlijst invullen. Mogelijks zal je een hogere maandelijkse bijdrage moeten betalen omdat je dan al wat ouder bent.
Om dit te voorkomen bieden we bij Helan de mogelijkheid om aan te sluiten bij de wachtpolis Hospitalia Continuïteit. Wil je op een later moment terug omschakelen naar de hospitalisatieverzekering Hospitalia, Hospitalia Medium of Hospitalia Plus? Dat kan zonder medische vragenlijst in te vullen, zonder wachttijd en zonder bijkomende premie. Bovendien profiteer je dankzij de wachtpolis Hospitalia Continuïteit van een aantal andere voordelen.
Wanneer heb je een hospitalisatieverzekering nodig?
Ontdek het in ons gratis e-book.
Speel op zeker met de wachtpolis Hospitalia Continuïteit
Hospitalia Continuïteit is een wachtverzekering voor mensen met een collectieve hospitalisatieverzekering. Als deze stopgezet wordt, bijvoorbeeld door ontslag of pensioen, dan kan je opnieuw overschakelen naar een volwaardige hospitalisatieverzekering via Helan.
Je betaalt maandelijks een kleine bijdrage voor deze verzekering, en krijgt enkele garanties:
- Zonder wachttijd: wil je nadat de hospitalisatieverzekering van je werkgever is stopgezet graag overschakelen naar Hospitalia, Hospitalia Medium of Hospitalia Plus, dan kan dat perfect zonder wachttijd.
- Zonder een nieuwe medische vragenlijst: als je tijdens de periode dat je aangesloten bent bij Hospitalia Continuïteit ziek wordt, is dat geen beperking wanneer je overschakelt naar een gewone hospitalisatieverzekering.
- Zonder leeftijdstoeslag: je maandelijkse bijdrage voor de hospitalisatieverzekering via Helan is afhankelijk van je leeftijd op het moment dat je aansluit. Hoe ouder je bent, hoe hoger je bijdrage. Als je geen polis Hospitalia Continuïteit hebt en na je 46ste opnieuw een hospitalisatieverzekering afsluit, kom je in een hogere bijdragecategorie terecht. Dus: hoe eerder je intekent op je wachtpolis, hoe lager de toekomstige premie voor je individuele hospitalisatieverzekering.
Extra voordelen van Hospitalia Continuïteit
Naast de bovenstaande garanties, biedt een wachtpolis ook een aantal extra voordelen. Het is mogelijk dat je bij een collectieve hospitalisatieverzekering een franchise moet betalen. Dit wil zeggen dat je per kalenderjaar bijvoorbeeld de eerste 150 euro aan opnamekosten zelf moet betalen.
Als je ook over wachtverzekering Hospitalia Continuïteit beschikt, krijg je van deze franchise tot 50 euro per opnamedag terug. Ook krijg je voor ziekenhuiskosten die niet gedekt worden door je groepsverzekering een terugbetaling van maximaal 50 euro bij een daghospitalisatie in België of bij een ziekenhuisopname in een Belgisch of buitenlands ziekenhuis.
Nood aan advies of begeleiding?
Heb je een vraag over onze formules, de dekking of de prijs? We helpen je graag! Je kan onze klantenadviseurs contacteren via verschillende kanalen. Samen bekijken we jouw vraag of situatie.
Lees meer over hospitalisatieverzekering
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.