Worden ambulante zorgen gedekt door je hospitalisatieverzekering?
Ziekenfondsen gebruiken de term ‘ambulante zorg’ regelmatig. Maar wat is ambulante zorg nu juist? Hieronder lees je wat ambulante zorg is, wat het verschil is tussen ambulante zorg en een daghospitalisatie en wanneer je een terugbetaling krijgt voor ambulante kosten.
Wat zijn ambulante zorgen?
Met ambulante zorg bedoelen we medische kosten waarvoor geen hospitalisatie nodig is. Denk aan medicatie, de aanschaf van een bril of lenzen of een bezoek aan de kinesist.
Wat is het verschil tussen ambulante zorgen en een dagopname?
Voor kleine ingrepen zoals de behandeling van spataders, het trekken van wijsheidstanden of een kijkoperatie word je vaak een paar uur of een dag in het ziekenhuis opgenomen. Is het niet nodig dat je in het ziekenhuis overnacht? In dat geval spreken we van daghospitalisatie.
Daghospitalisatie is niet hetzelfde als ambulante zorg (die je ook in het ziekenhuis kan krijgen). De kosten van een daghospitalisatie krijg je grotendeels terugbetaald als je een hospitalisatieverzekering hebt.
Ambulante kosten in het ziekenhuis worden enkel terugbetaald via je hospitalisatieverzekering als er een verband is met een recente ziekenhuisopname. Stel: je kind valt en wordt naar de spoeddienst van het ziekenhuis gebracht om de wonde te verzorgen. Je kind kan na verzorging terug naar huis en moet niet in het ziekenhuis opgenomen worden. De kosten voor de verzorging en het eventueel vervoer via de ziekenwagen vallen dan onder de noemer 'ambulante zorg', want er is geen ziekenhuisopname.
Wanneer heb je een hospitalisatieverzekering nodig?
Ontdek het in ons gratis e-book.
Worden ambulante zorgen gedekt door je hospitalisatieverzekering?
Bepaalde zorgen kunnen wel gedekt worden door je hospitalisatieverzekering, als ze gelinkt zijn aan een ziekenhuisopname. Deze zorgen worden voor- en nazorgen genoemd: de zorgen die je voor en na een ziekenhuisopname krijgt. De medische kosten kunnen terugbetaald worden als voor- en nazorg indien:
- Ze gepresteerd werden binnen de periode die jouw hospitalisatieverzekering dekt
- Ze gelinkt zijn aan de diagnose waarvoor je bent opgenomen
Nood aan advies of begeleiding?
Heb je een vraag over onze Hospitalia-formules, de dekking of de prijs? Ben je niet zeker of een kost terugbetaald wordt via je hospitalisatieverzekering? We helpen je met veel plezier. Contacteer onze klantenadviseurs via verschillende kanalen. Samen bekijken we je vraag.
Lees meer over hospitalisatieverzekering
Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.