Alles wat je moet weten over een hospitalisatieverzekering

Een hospitalisatieverzekering is een extra verzekering die je neemt naast je lidmaatschap bij een ziekenfonds. Het ziekenfonds betaalt al een deel van de kosten van je ziekenhuisopname terug. Maar niet alles. Een hospitalisatieverzekering zorgt ervoor dat die kosten wel gedekt worden.

Opgelet: niet alle ziekenhuisopnames zijn gedekt vanuit het ziekenfonds. Als de opname niet gedekt is door de verplichte ziekteverzekering, krijg je ook geen terugbetaling via je hospitalisatieverzekering.

Wat dekt een hospitalisatieverzekering?

Bij de hospitalisatieverzekering Hospitalia kan je kiezen tussen 3 formules. Welke formule je kiest, hangt af van je persoonlijke situatie. Zo zijn er verschillen in de dekking bij de voor- en nazorg, de kamer- en ereloonsupplementen en Hospitalia Assist.

Bekijk in detail wat je mag verwachten van de 3 formules.

Wat zijn de voorwaarden?

Aan een hospitalisatieverzekering zijn enkele voorwaarden verbonden. Zo moet je voor een bepaalde periode aangesloten zijn, voordat je kan genieten van terugbetalingen vanuit je verzekering. Dit heet de wachttijd. Verder kan er ook een leeftijdsbeperking zijn. Dit houdt in dat je niet meer op elke leeftijd kan instappen in een bepaalde verzekering. Verder dien je klant te zijn bij Helan Ziekenfonds om aan te sluiten bij één van onze verzekeringen.

 

Lees meer over de voorwaarden en wachttijd

Wanneer kan je een hospitalisatieverzekering gebruiken? 

Ontdek het in ons gratis e-book.

Download het e-book

Wat kost een hospitalisatieverzekering?

De prijs van een hospitalisatieverzekering hangt af van verschillende factoren. Enerzijds bepaalt de dekking de kostprijs. Hoe hoger de dekking, hoe duurder de verzekering. Anderzijds speelt leeftijd ook een rol. Hoe eerder je instapt bij een hospitalisatieverzekering, hoe lager de tarieven liggen. Raadpleeg onze handige prijzentabel om te kijken hoeveel een hospitalisatieverzekering voor jou en je gezin kost.

Hoe kan je aansluiten?

Je kan op verschillende manieren aansluiten bij een hospitalisatieverzekering. Online, op papier of via een afspraak met één van onze adviseurs. Tijdens de aansluiting vul je een aansluitingsformulier en medische vragenlijst in en onderteken je beide documenten.

Nood aan advies of begeleiding?

Heb je een vraag over onze formules, de dekking of de prijs? We helpen je graag! Je kan onze klantenadviseurs contacteren via verschillende kanalen. Samen bekijken we jouw vraag of situatie.

Helan Onafhankelijk ziekenfonds is verzekeringsagent (n° CDZ 5006c) voor ‘MLOZ Insurance’, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, (RPR Brussel, 422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18). Bekijk de infofiche en de algemene voorwaarden. Het Belgische recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van het contract is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van Helan Onafhankelijk ziekenfonds of de Ombudsman van de Verzekeringen. Voor meer informatie over de aansluiting bij dit/deze product(en) kun je terecht bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.