Als ik mezelf iets kon zeggen

Via AI brachten we Jelle (29), die z’n hele jeugd mentale gezondheidsproblemen had, in contact met zijn jongere zelf. Bekijk het in de video.

Helan wil mentale pijn zichtbaar en bespreekbaar maken. Durf te praten. Durf hulp te vragen.   

Wat als je kon praten met je jongere zelf?

Stel dat je vandaag in gesprek kon gaan met je jongere of vroegere zelf. Die op dat moment diepe mentale pijn voelde. Wat zou je zeggen? Wat had je hoop kunnen geven? We vroegen het aan Jelle (29), die lang ernstige mentale problemen had. Via AI kreeg hij, onder begeleiding van een psycholoog, de kans om zijn 15-jarige zelf moed in te spreken. Die aangrijpende ontmoeting brachten we in beeld in de video die je hierboven ziet.

"Je komt hieruit. Ook al geloof je dat nu niet."

Dat zegt Jelle tegen zijn jongere zelf. Wie het mentaal lastig heeft, om wat voor reden dan ook, kan het gevoel krijgen vast te zitten in een donkere tunnel. Kan het ooit nog beter worden? Is dit voor altijd? Nochtans kan er weer licht komen, en bestaat er hulp en houvast. Dat je mentale pijn niet alleen hoeft te dragen, en dat hulp vragen oké is: dat willen wij bij Helan zichtbaar maken. Door mensen in gesprek te laten gaan met hun jongere zelf.

 

Therapie versus AI

Het idee is gebaseerd op een therapeutische techniek waarbij mensen met mentale pijn de opdracht krijgen om een brief te schrijven aan hun jongere of vroegere zelf. De inzichten die ze krijgen, hoe klein of groot ook, helpen hen om vol te houden.

Psycholoog Cedric Arijs: “Zaken van je ‘afschrijven’ kan helpen om jezelf te bevrijden van gedachten die in je hoofd blijven tollen en naar jezelf en je gedachten te kijken met wat meer afstand. Een brief schrijven aan je vroegere of jongere zelf helpt je ook om je verleden in een ander licht te zien. Terwijl je toen misschien dacht dat je zwak was, kan je bij het terugblikken inzien hoe hard je gestreden hebt en hoe dapper je eigenlijk wel was.”

We combineerden dit beproefde concept met nieuwe technologie en brachten Jelle zo 'echt' in contact met zijn jongere zelf. Het werd een aangrijpende ontmoeting. Jelle was bereid zijn ervaring te delen om zo anderen moed te geven.

Psychische gezondheid zichtbaar en bespreekbaar maken

Mentale gezondheid is een thema dat Helan, als ziekenfonds en welzijnsgroep, na aan het hart ligt. Eerder maakten we de mentale pijn van drie mensen zichtbaar via AI. Vandaag willen we een stapje verder gaan.

  • Wie mentale pijn voelt, moedigen we aan om te praten over hun problemen en hulp te durven vragen, aan vrienden, familie, huisarts of psycholoog.
  • We moedigen hun omgeving aan om hulp te bieden.
  • We vragen de overheid om te blijven investeren in mentale gezondheidszorg voor wie het moeilijk heeft, én in preventie, om te voorkomen dat kleine problemen steeds groter worden .

Want mentale pijn hoef je niet alleen te trotseren. En het is helemaal oké om hulp in te roepen.

 

Wat vond Jelle zelf? 

“Het gesprek met mijn jongere zelf  was confronterend, maar ook mooi om te zien hoe ver ik gekomen ben. Als ik nu terugkijk, zie ik dat elk moeilijk moment me sterker heeft gemaakt. Jonge Jelle had niet veel geduld en nam moeilijk adviezen aan. Maar als hij me nu zou zien, zou hij hopelijk erkennen dat het goed komt."

"Hulp zoeken is geen snelle oplossing; het is een proces van groeien en reflecteren. Het belangrijkste is om mild te zijn voor jezelf en te onthouden dat er verschillende wegen naar herstel zijn. Je hoeft het niet alleen te doen, er zijn mensen om je heen die willen helpen."

"Ik ben trots op de persoon die ik vandaag geworden ben. Ik heb doelen in het leven, dingen die ik wil bereiken. Nu, 15 jaar later, weet ik dat alles goed komt en dat er wel degelijk een uitweg is.”

Durf hulp te vragen

  • Hulp zoeken is niet zwak, of iets om je voor te generen. Het is net een teken dat je niet wil opgeven, dat je houvast zoekt om vol te houden, dat je weet dat je samen meer kan dan alleen.
  • Ook hulp vragen van een professional, zoals een psycholoog of arts, is een dappere stap voorwaarts. Denk niet dat je problemen niet ernstig genoeg zijn, of dat je er zelf maar uit moet raken. Artsen en psychologen zijn er om naar jou te luisteren, niet om te oordelen.
  • Stel directe hulpvragen: kan je me helpen met boodschappen doen, kan je even naar mijn verhaal luisteren, kan je eten voor mij voorzien? Je omgeving zal dankbaar zijn dat je aangeeft wat je nodig hebt.
  • Je hoeft niet altijd iets terug te doen. Tonen dat je de hulp apprecieert is meer dan genoeg.
  • Weet dat wie jou helpt, daar zelf ook een goed gevoel van krijgt. De verbinding die ontstaat door iets voor elkaar te kunnen betekenen, zal jullie band versterken en jullie beiden deugd doen.
  • Zegt iemand 'nee' op je hulpvraag, dan wil dat niet zeggen dat je geen hulp verdient. Die persoon geeft alleen aan dat wat je nu vraagt, even niet lukt. Durf vooral opnieuw te vragen, of je vraag aan iemand anders te stellen.

Wat is wat in de mentale gezondheidszorg? Bekijk het woordenboek met termen.

Lees meer

Zoek jij hulp?

Gaat het niet goed met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of maak je je zorgen om iemand in je omgeving? 

  • Van eerstelijns psycholoog, tot meer specifieke hulp. Ontdek welke hulp bij jou past.
  • Wie met vragen zit over zelfdoding kan terecht op de Zelfmoordlijn, op het gratis nummer 1813, of op zelfmoord1813.be.
  • Nood aan een gesprek? Dan kan je 24/7 terecht bij Tele-Onthaal op het nummer 106. Je kan ook chatten via tele-onthaal.be
  • Jongeren kunnen terecht bij Awel op telefoonnummer 102, of via chat op awel.be.

Hier kan je naartoe

Hoe kan je helpen?

Wil je iets doen voor iemand met een psychische kwetsbaarheid in jouw omgeving? 

Maak mee het verschil

 

Helan helpt

Als welzijnsgroep willen we het bredere maatschappelijk debat over mentale gezondheid levendig houden, én wegen op het beleid rond mentale gezondheidszorg. Zo voorkomen we samen dat mentale problemen uitzichtloos worden, en kan wie het moeilijk heeft, zich echt gedragen voelen als dat even nodig is. Maar we zijn er ook heel concreet voor jou:

Helan-voordelen voor jouw mentale gezondheid

Mentale pijn is echt

En daarom besteden we bij Helan al langer dan vandaag extra aandacht aan psychische gezondheid, zowel preventief als curatief.

Icon

Terugbetaling psychotherapie

Er bestaat een wettelijke terugbetaling voor psychotherapie bij een geconventioneerd psycholoog. Bekijk hier de details.

Icon

Extra Helan-voordeel voor psychotherapie

Helan biedt een extra terugbetaling voor wie geen recht heeft op de wettelijke terugbetaling.

Icon

Blijven inzetten op mentale gezondheidszorg

De Onafhankelijke Ziekenfondsen, waar Helan deel van uitmaakt, pleiten voor een holistische beleidsvisie, waarbij geestelijke gezondheid een vanzelfsprekend deel is van gezondheid in het algemeen. Binnen hervormingen en beleidsmaatregelen vragen we specifieke aandacht voor de geestelijke gezondheidszorg. We vragen dat de overheid blijft inzetten op bespreekbaarheid en preventie van mentale gezondheidsproblemen, en op een betere toegankelijkheid van mentale gezondheidszorg.

Blijven investeren

We zijn dankbaar voor de extra investeringen die de overheid sinds 2021 deed in eerstelijns psychologische zorg. In 2024 ging het om meer dan 200 miljoen euro.

Maar er blijven pijnpunten. Zo is de geestelijke gezondheidszorg versnipperd tussen de federale overheid en de deelstaten, zijn bepaalde zorgnoden nog steeds niet of onvoldoende gedekt, en sluiten de verschillende zorgvormen (ambulante zorg, opname, nazorg,…) onvoldoende op elkaar aan.

Een duidelijke en transparante communicatie over het zorgaanbod, en voldoende zorgaanbod op maat, dichtbij de patiënt, is essentieel. Het is dus nodig om verder te blijven investeren in de geestelijke gezondheidszorg.

Langdurige arbeidsongeschiktheid omwille van psychische gezondheidsproblemen is een realiteit. Volgens cijfers van MLOZ was in 2022 36,86% van de langdurige (+ 12m) arbeidsongeschiktheid daaraan te wijten.Tussen 2017 en 2022 steeg het aantal langdurig arbeidsongeschikten wegens burn-out en depressie met 43%. Vrouwen lopen het meeste risico. 59% van de mensen die langer dan 12 maanden arbeidsongeschikt zijn, zijn vrouwen. Als we alleen depressie en burn-out bekijken, loopt het percentage zelfs op tot 69%.

Er zijn meer middelen nodig voor preventie en mentale gezondheidsgeletterdheid, of 'health literacy'. Mensen moeten handvaten krijgen om hun veerkracht te versterken , klachten tijdig te herkennen, en snel hulp te zoeken. Zo kunnen we ernstige en langdurige psychische aandoeningen helpen voorkomen. Er is primaire preventie nodig, dat wil zeggen: voorkomen dat mensen mentale gezondheidsproblemen krijgen. Maar ook secundaire en tertiaire preventie is belangrijk, namelijk voorkomen dat klachten terugkeren, of nog erger worden. Voor elke doelgroep is een aanbod en aanpak nodig. 

Mentale gezondheid bespreekbaar maken is van groot belang. Het helpt om het taboe rond mentale gezondheidsproblemen te doorbreken en moedigt mensen aan om sneller hulp te durven vragen. Veel aandacht gaat op dit moment – terecht – naar jongeren. Maar naast een blijvende inzet voor die doelgroep, geloven wij dat dezelfde inspanningen er ook moeten zijn voor andere groepen in de samenleving, zoals bijvoorbeeld ouderen.

Hoewel er de voorbije jaren al fors geïnvesteerd is, is er nood aan een nog bredere toegang tot geconventioneerde psychologen, zodat wachttijden tot een minimum beperkt kunnen blijven. We pleiten voor extra aandacht en budget voor specifieke doelgroepen, waaronder op korte termijn de ouderen.

Onderzoek wijst uit dat investeringen in psychotherapie mogelijk tot een verlaging in het aantal voorschriften van psychofarmaca kunnen leiden. Psychotherapie kan ook helpen bij het voorkomen van herval. Hoewel niet alle vormen van psychologische hulpverlening momenteel terugbetaald worden, kan je wel in bepaalde gevallen een extra tegemoetkoming krijgen van Helan.

Wanneer mensen schakelen tussen verschillende hulpverleners en zorgomgevingen (bv. ziekenhuis, psycholoog, huisarts, Centrum Geestelijke Gezondheidszorg,…) is het belangrijk dat die overdracht naadloos verloopt, zonder dat er gaten in de zorg ontstaan. Beperken van wachttijden tot een minimum maar ook een correcte en vlotte overdracht van informatie is hierbij cruciaal. Ook de patiënt zelf en eventuele mantelzorgers moeten goed geïnformeerd blijven op elk moment.

Specifieke aandacht is bovendien nodig voor jongeren die de overgang maken van de jeugd- naar de volwassenenzorg.

De vermelde voordelen en diensten voor ziekenfondsklanten zijn enkel geldig voor klanten van Helan Onafhankelijk ziekenfonds die in orde zijn met de bijdragen aanvullende diensten. Info en voorwaarden op www.helan.be/voordelen. Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5, 2610 Wilrijk, 0411.696.011, RPR Antwerpen, www.helan.be.